[24/7] Fourwood Laundry

Cum îi găsești pe cei care au nevoie de tine?

CE FAC: Spălătorie tip laundromat

Antreprenori: Damaris Ott și Alexander Ott

ÎNFIINŢAT: București, 2015

Prietenii și familia le spuneau că singura șansă ca un laundromat să prindă în București este să fie plasat în căminele de studenți. În rest, toată lumea are o mașină de spălat acasă. Dar Damaris și Alexander s-au încăpățânat să-l deschidă într-un loc central, unde oamenii să poată ajunge ușor în drum spre muncă. „Ne gândeam că în România puțini își permit să aibă o mașină de uscat”, spune Damaris. „Noi am vrut să-l plasăm în centru ca să învățăm românul de rând să folosească laundromatul.” În timp, au descoperit că există o categorie de clienți la care nu s-au gândit și care le-a făcut afacerea în prag de închidere să fie profitabilă: turiștii străini și expații.

În urmă cu un an și jumătate, când au decis să se căsătorească, Damaris, 26 de ani, și Alexander, 28 de ani, au spus că e un moment bun să aibă o afacere împreună. Niciunul nu mai intrase într-un laundromat până atunci, iar ideea spun că le-a venit „probabil din filme”. Căutau o afacere care să nu le provoace stres și care să nu le solicite prezența, pentru că vor să se ocupe de ea în paralel cu joburile. Damaris lucrează în domeniul juridic, iar Alexander s-a mutat în România în urmă cu patru ani după ce a lucrat o perioadă la KPMG în Frankfurt, o firmă de audit financiar. „Era o lume în care nu mă regăseam”, spune Alexander. „Am avut niște prieteni în Romania, am venit la ei și nu am mai plecat.” Acum e student în anul IV la medicină dentară, domeniu care spune că îi place foarte mult.

După ce le-a venit ideea, un an au căutat spațiu și s-au documentat. Au aflat că există cinci mărci mari de mașini de spălat profesionale și s-au oprit la IPSO pentru că de la ei primiseră cea mai convenabilă ofertă. „Am mers în Germania să vorbesc cu ei pentru că sunt deja multe laundromate acolo, au mai multă experiență”, spune Alexander. „Când am vorbit cu reprezentantul firmei din România, nu prea a știut cum și ce să-mi explice. Îmi spunea că numai în cămine există laundromate.” De la reprezentantul german au aflat multe detalii utile: cum să calculeze prețul unei spălări și uscări, care e consumul de apă, ce instalație electrică e necesară și că au nevoie de o ieșire de aburi pentru mașinile de uscat.

Laundromatul s-a deschis în noiembrie 2015. Au anunțat evenimentul de lansare pe pagina de Facebook, dar au fost prezenți doar prietenii. Câteva luni nu au simțit că a meritat investiția. Erau conștienți de la început că nu e genul de afacere care să le aducă un profit mare, dar prea puțini oameni le călcau pragul. „Oamenii intrau și întrebau: Vindeți mașini de spălat aici?”, spune Alexander. După ce se lămureau, clienții români veneau cu pungi mici cu haine, doar să vadă cum e. În primăvară se gândeau să vândă laundromatul, când brusc au început să vină turiștii străini. „Nu ne venea să credem”, spune Damaris. Aflau de laundromat printr-o căutare pe Google, iar Fourwood Laundry era singurul de acest tip. Străinii erau obișnuiți cu modelul, știau cum funcționează. După turiști, au început să vină expații. „A fost ca un semn că trebuie să continuăm”, spune Damaris.

În prezent, au în medie 15 spălări și 15 uscări pe zi. O spălare costă 10 lei până în ora 12 și 15 lei după 12, iar o uscare costă 10 lei toată ziua. Oamenii pot veni cu propriul detergent sau pot cumpăra de la ei. Estimează că 60-70% dintre clienții lor sunt străini: oameni care lucrează în companii internaționale, turiști și foarte mulți soldați NATO. Pe lângă pagina de Facebook, au creat conturi de Instagram și Twitter de care se ocupă Alexander, pentru a fi în contact cu comunitatea internațională.

Au pus un covor țărănesc românesc pe jos pentru că au vrut să recreeze sentimentul de „acasă”. Mulți străini intră la ei, văd că locul e altfel și le cer recomandări: „Unde putem să bem o cafea bună?”. Așa că îi trimit în locuri care le plac și lor: Steam, Origo, Frudisiac, și feedbackul e foarte bun. Acum se gândesc să scoată un mic ghid sub umbrela Fourwood atât pentru turiști, cât și pentru localnici. De la Andreea, angajata lor și studentă la arte, a venit ideea ca spațiul să găzduiască și lucrări de artă. „Fiind primul laundromat, încercăm să nu fim statici, să nu fim genul ăla vii, îți speli și la revedere”, spune Damaris. „Vrem să introducem și un anumit tip de cultură, lumea care vine să vină de plăcere, să poată citi o revistă sau să asculte muzică OK.” Au avut dreptate să nu deschidă laundromatul într-un cămin studențesc, pentru că acum doar 5-10% dintre clienții lor sunt studenți. „Studenții strâng bani să-și ia un pachet de țigări și trimit hainele la spălat la părinți”, spune Damaris. „Acum vedem cât de bine e să fii într-o zonă în care vin turiștii.” Pe viitor plănuiesc să deschidă încă un laundromat mai mare care să aibă și o cafenea cu cafea de la Steam, unde Alexander a cerut-o pe Damaris în căsătorie.

Poveste apărută în „24/7, Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, Volumul II – o colecție de 40 de povești despre antreprenori creativi. 24/7 este un produs editorial DoR la inițiativa UniCredit Bank România. Toate fondurile strânse din vânzarea ghidului sunt folosite de DoR pentru a finanța povești de profunzime despre realitatea românească.