Cosânzeana: Cum faci un business cu impact rural?

De la accesorii lucrate manual, la o comunitate și un loc de muncă pentru femei din medii defavorizate.

Laura Leonte, 39 de ani, era copywriter pentru o agenție de publicitate când și-a dat seama că îi place să muncească cu mâinile ca să vadă rezultate tangibile pentru creativitatea ei, nu doar să lucreze cu idei abstracte care sunt uneori puse în aplicare și alteori nu. A început să tricoteze fulare și fesuri, să urmărească conturi de Pinterest dedicate lucrurilor făcute manual și a învățat pe de rost ce se găsește la standurile de mercerie din magazinul Bucur Obor. Dar nu vedea plăcerea pentru munca manuală ca ceva mai mult decât o formă de a-și satisface o nevoie personală.

În 2013, Ilinca, fetița ei de trei ani jumate, trebuia să ducă mărțișoare la grădiniță. Atunci, Laura s-a gândit cum ar fi să nu le cumpere, ci să facă împreună, cu mâinile lor. Primul lucru la care s-a gândit a fost „Am învățat să cos”, setul după care învăța în școală să coasă. A rugat-o pe sora ei arhitect să facă din lemn niște bănuți cu găuri care să semene cu etamina. Ea, Ilinca și Dan, partenerul Laurei, s-au distrat de minune cosând pe lemn de la modele cu Flappy Bird până la modele tradiționale în toate culorile. Când a doua zi educatoarea a întors pe toate părțile, încântată, mărțișoarele Ilincăi, Laurei i s-a aprins un bec și și-a dat seama că s-ar putea să fie o idee de business acolo. Sora ei i-a sugerat să nu coasă ea formele, ci să le facă sub formă de seturi cu ațe colorate, modele și instrucțiuni pentru cusut.

 

 

Însă nu a pus ideea în aplicare pentru încă doi ani, pentru că nu voia să fie încă un proiect mic care să prindă doar în grupul ei de prieteni. Voia să-i poată dedica timp astfel încât să se dezvolte într-un business și pentru asta avea nevoie de bani. În 2015, la o nuntă, Laura a aflat de Fabricat în Țara lui Andrei, un concurs de idei de afaceri sociale. Deși mai erau doar două zile până la deadline, a decis să aplice și a fost unul dintre cele 50 de proiecte selectate. Timp de un an, a făcut diverse module de cursuri care o mai învățau o etapă din afacerea ei – analiză financiară și contabilitate, educație juridică, marketing și promovare, distribuție. La finalul modulelor 10 proiecte au obținut finanțare pentru a fi puse în aplicare și Cosânzeana a fost unul dintre ele. Atunci, Laura a decis că e momentul să-și dea demisia din publicitate.

Prin urmare, în 2016 Laura avea 32.000 de euro finanțare și o idee pe care trebuia s-o pună în practică. Pentru că Fabricat în Țara lui Andrei este un proiect care își propune să ajute comunitățile defavorizate, Laura a avut de ales un loc în care să-și dezvolte afacerea dintr-o listă predefinită. A ales Aninoasa, care se află la șapte kilometri de satul în care a crescut, Vulcana-Pandele, pentru că voia să-i ajute pe oamenii din zonă. A închiriat o cameră din Centrul Cultural din Aninoasa pentru trei luni ca să vadă cum merge. A comandat un gravor laser pentru tăiat placajul de lemn și, deși s-a gândit să măsoare spațiul, Laura nu s-a gândit să măsoare și ușa pe care ar fi trebuit să intre. Gravorul nu încăpea. I-au venit în ajutor oamenii din Aninoasa care s-au gândit să-l bage pe geam. Au demontat cu ajutorul unui excavator gardul din fața geamului, au tăiat geamul din termopan și în numai două ore gravorul era în spațiul închiriat.

Pentru că Laurei îi era teamă că oamenii din sat nu vor înțelege ce înseamnă să faci seturi de lemn perforat cu un gravor laser, împreună cu Fundația NESsT a conceput un anunț de angajare de o pagină care explica în detaliu ce va trebui să facă persoana angajată, inclusiv cu o poză cu setul Cosânzeana. A vorbit cu 16 oameni din Aninoasa. După ce a angajat o doamnă în vârstă, care nu mai lucrase de câțiva ani și care și-a dat demisia după o lună, Laura a angajat-o pe Nicoleta, 29 de ani, mamă a trei copii.

Laura a descoperit că Cosânzeana este un business sezonier, care depinde de momentele în care oamenii fac cadouri (Crăciun, Mărțișor, Paște). În vara lui 2017, după ce a epuizat finanțarea, a avut foarte puține comenzi și nu a știut dacă o va putea plăti pe Nicoleta sau chiria spațiului. S-a simțit responsabilă pentru oamenii din sat și a trebuit să ia bani din alte proiecte ca să acopere costurile. Abia în 2018 a ajuns să fie o afacere sustenabilă.

Cosânzeana a crescut financiar, dar și ca înțelegere a ce înseamnă afacere socială. Laura și-a dorit de la început să nu aibă cu Nicoleta o relație de tipul șef-angajat, ci să construiască o relație umană și să fie transparentă cu toate încasările și cheltuielile pe care Cosânzeana le are. Pentru că Nicoleta trebuie să aibă grijă de copii și de casă, o lasă să-și aleagă intervalul orar în care poate să lucreze. (Uneori vara deschide atelierul de lucru la 5 dimineața, pentru că așa termină la 11.) Nicoleta este singura angajată full-time, dar pe perioada sezonului (noiembrie-martie) o ajută cumnata ei, care și ea are un copil de 5 ani. Iar pentru că Cosânzeana a prins pe piața cadourilor corporate și, în plus, mulți oameni își doresc ornamente deja cusute, de cusut se ocupă în jur de șapte femei din sat.

Pentru că 90% dintre cumpărătorii ei se află în București, în iulie 2018 Laura a aplicat pentru o finanțare în competiția The Power of Social Enterprise, susținută de UniCredit Foundation și UniCredit Bank, dedicată afacerilor sociale care își doresc să crească. În 2019 va folosi grantul câștigat, de 15.000 de euro, pentru a amenaja un depozit în care să stocheze seturile Cosânzeana și pentru a deschide un punct de lucru în care să organizeze ateliere de cusut.

Laura nu vede implicarea socială doar ca pe oferirea unor slujbe plătite într-o comunitate defavorizată, ci și să ajungi să cunoști acea comunitate și care îi sunt problemele. La șezătorile de cusut vorbește cu femeile din sat despre problemele de acasă, despre copiii și bărbații lor, și încearcă să le ofere și perspectiva ei de la oraș. Pe termen lung, vrea să ajute la emanciparea acestor femei, iar Cosânzeana să reprezinte o punte către o viață mai bună.


Povestea face parte din „24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, volumul IV, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Dacă vrei să citești cele 20 de povești ale antreprenoarelor din ediția 2018, îl poți cumpăra de aici.

2 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

*