Cum să scrii mai bine

Indiferent că scrii rapoarte, eseuri ori e-mailuri, o bună parte din această îndeletnicire e meșteșug.

Aceste sfaturi au apărut inițial în newsletterul Concentrat, în cinci episoade. Aici este o variantă reeditată și reîmpachetată.

1. Scrisul ca un șir de procese

Când ne gândim la scris, ne gândim prea des la produsul final și punem prea mult preț pe inspirație sau pe „condei” (nu suport cuvântul ăsta). De-asta ne și blocăm.

Pe mine mă ajută să privesc orice proces de scris ca pe-un șir de activități:

  1. Idee
  2. Documentare
  3. Focalizare
  4. Organizare
  5. Scris
  6. Rescris

Fiecare activitate e independentă, iar pe unele le faci deja mai bine decât pe celelalte: poate ai numeroase idei, însă ele se împotmolesc pentru că nu sunt focalizate sau n-au efect pentru că n-ai niciodată energie pentru rescriere.

Evaluează-te, iar apoi alege partea de proces care suferă și gândește-te cum o poți îmbunătăți.

2. Drumul de la concret la universal

Întreaga experiență de scris e o pendulare între concret și un universal abstract. Asigură-te încă din stadiul de idee că scrii ceva concret, dar care vorbește despre ceva universal. Întreabă-te mereu: ce se întâmplă în povestea mea? Și apoi: ce vreau să transmit?

Nu încerca să scrii despre „copilărie”. Scrie despre ziua în care ai învățat să înoți. Nu încerca să scrii despre „căldura familiei”. Scrie despre vacanța pe care ați făcut-o cu toții când ai împlinit 10 ani. 

Școala românească ne-a antrenat să vorbim în generalități, însă o idee bună pornește de la o situație particulară. Tocmai banalul ei o face universală. Chris Jones, care a scris ani de zile pentru revista Esquire, face asta spectaculos pe Twitter. Iată o poveste despre ce înseamnă faima, care aici se traduce prin câteva ore cu Justin Timberlake.

3. Cum să-ți organizezi povestea

Una dintre cele mai simple definiții ale unei povești sună așa: încercarea unui personaj de a depăși un obstacol și a atinge un țel. Nu e doar o listă de ingrediente (personaj, conflict, acțiune etc.), dar poate fi și un plan de organizare.

Pixar face foarte bine acest lucru. Au și o rețetă; caută Pixar pitch online. Aplicată la filmul Finding Nemo, sună cam așa:

  • Odată ca niciodată… era un pește văduv, Marlin, extrem de protector cu fiul său, Nemo.
  • În fiecare zi… Marlin îl avertiza pe Nemo că oceanul e plin de pericole și îl ruga să nu înoate prea departe.
  • Într-o zi… într-un act de sfidare, Nemo a decis să ignore sfaturile tatălui.
  • Din cauza asta… a fost capturat de un scafandru și a ajuns în acvariul unui dentist.
  • Din cauza asta… Marlin pleacă într-o călătorie alături de alţi pești ca să-l găsească.
  • Până când/În final… Marlin și Nemo se regăsesc și-și reamintesc că dragostea se bazează pe încredere.

Că scrii un articol, că vinzi un proiect, că strângi bani pentru o cauză, gândește-te la cum ar suna mesajul tău pus în forma asta: 

  • Odată ca niciodată… ordinea lumii era cam așa.
  • În fiecare zi… personajul nostru se descurca cum putea.
  • Într-o zi… a apărut un obstacol / a apărut o oportunitate.
  • Așa că… personajul a făcut / pățit asta.
  • Așa că… personajul a făcut / pățit asta. 
  • Până când/În final… ordinea lumii s-a schimbat în mai bine.

4. Fundul pe scaun și alte nouă idei

Cel mai important lucru pe care l-am învățat despre scris e să decuplez varianta finală de drafturile intermediare care mă duc acolo. Mai ales de primul draft. Repetă după mine: „Când mă așez să scriu, scriu primul draft. Practic, îl vomit. Primul draft e uneori o vomă. OK, o vomă nu e un standard prea înalt. I can do this”.

Uite câteva idei menite să te ajute să te apropii de o pagină albă:

  1. Scrie cinci minute în fiecare dimineață, pe o temă dată. Vei vedea că e surprinzător câte cuvinte se vor strânge.
  2. A scrie e a gândi. Începe cu orice cârje ai nevoie: „Nu știu cum să încep….”. O să vezi că, de la un punct încolo, apar gânduri și idei pe care nu le anticipai. Magie.
  3. Ai încredere în proces. A scrie înseamnă a-ți așeza fundul pe scaun.
  4. Oferă-ți tot confortul necesar: ciocolată, cafea, muzică, orice te ajută. 
  5. Renunță la ideea de „blocaj de scriitor”. Ai auzit de „blocaj de curier” sau „blocaj de chirurg”?
  6. Ești atât de productiv pe cât poți azi. Mâine poate fi mai bine.
  7. Dacă nu-ți ies cuvintele, nu te învinovăți. Întoarce-te la proces: care era ideea? Am strâns toate informațiile? Care era cea mai interesantă?
  8. Pune-ți misiunea în capul paginii: „Acesta este un text despre…”
  9. Pune un „Dragă…” în capul paginii și scrie către un prieten. 
  10. WriteorDie.com. Intră. Scrie. Dacă te oprești, softul se va apuca să șteargă.

Un economist cu multe cărți la activ spunea la un moment dat că lejeritatea și claritatea pentru care era admirat apăreau pe la al șaptelea draft.

Bucură-te de proces, urmează editarea.

5. Rescriere sau cum renunți la cuvinte dragi

Trăim cu o preconcepție eronată: că lucrurile scrise cu patos, sub dominația inspirației sau a nevoii, sunt cele care conțin adevărul și sunt autentice. Am primit multe texte trimise cu acest avertisment: „a ieșit ceva sincer, nu cred că avem ce schimba”.

De cele mai multe ori, textul era dezlânat, neclar și repetitiv, căci ce aveai tu nevoie să-ți iei de pe suflet nu era și cel mai inteligibil text pentru alții. „Write hot. Edit cold”, e o vorbă de luat în seamă.

Am ajuns, așadar, la ultimul sfat: rescrierea. Dacă până acum am muncit să construim o înșiruire fragilă de cuvinte, acum o atacăm nemilos.

Te las cu cinci principii/sfaturi/unelte pentru a putea deveni propriul tău editor. (Deși sper să ai ocazia să te întâlnești în viață și cu alții care te pot ajuta când totul pare pierdut.)

  • Dă-le și altora să citească ce-ai scris, însă nu cu mesajul „zi-mi ce crezi”, pentru că vei primi feedback cu mult zgomot de fond ori complimente de care n-ai nevoie („tu mereu scrii așa de bine”). De obicei știi unde scârțâie sau ce ai de îmbunătățit. Cere ceva specific: „care e ideea mare cu care rămâi?”, „ce simți că lipsește?”, „unde e neclar?”, „unde simți că trenează?” etc.
  • Nu scrii pentru sertar, scrii pentru un public. Tu mereu înțelegi ce-ai vrut să spui, ce-ai vrut să sugerezi, ce se întâmplă în mintea ta când ai scris o propoziție. Asta nu e o scuză dacă alții nu înțeleg. Claritatea e esențială ca să obții efectul dorit.
  • Nu te arunca în pus virgule și corectat ortografie de la prima recitire. Sigur că e bine dacă le prinzi, dar folosește ocazia rescrierii ca să survolezi teritoriul. E bine închegat, ajung ușor de la început la final?
  • Taie mare, apoi mic. Adică vezi dacă ai vreun paragraf în plus, poate o propoziție, abia apoi începe vânătoarea de cuvinte sau rescrierea pentru contragere.
  • Fă din tăierea migăloasă un joc: schimbă fonturi sau formatări ca să vezi altfel textul. Citește-l cu voce tare ca să auzi când rămâi fără aer sau te-mpiedici. Propune-ți să tai câte-un cuvânt din fiecare propoziție.

BONUS

Pentru că ai ajuns aici, te poți răsfăța cu acest thread de Twitter, care a pornit de la următoarea întrebare: „Ce poți spune și în timpul sexului, dar o spui și când editezi textele altora?”

Răspunsurile sunt tulburător de adevărate. Iată trei:   

  • Povestea asta are prea multe puncte culminante.
  • Bucata asta ar putea fi ceva mai lungă.
  • Atenția ta la detalii e minunată, dar de la un punct încolo se îndepărtează de la intenția inițială.

Acest articol face parte dintr-o serie de sfaturi de upgrade personal care va continua în luna septembrie. Citește toate episoadele aici.

4 comentarii la Cum să scrii mai bine

  1. Am citit articolul și sigur voi lua multe în calcul atunci când îmi construiesc postările pentru social media. Sigur am de îmbunătățit la fiecare punct câte puțin. Mulțumesc!

    P.S.: La prea multele puncte culminante (din Bonus), este posibil să vă răzgândiți cu răspunsul atunci când vine vorba despre sex. Unii chiar caută mai multe culminări 🙂

  2. Un articol pe care nu știam că am nevoie să îl citesc.
    Mulțumiri!

  3. Un articol care merita si trebuie recitit de multe ori, pana cand internalizezi toate sfaturile.

  4. ESTE VORBA DESPRE UN PROIECT DE TIPUL/ SCRIERE CREATIVĂ,AVÂND MAI MULTE ȚINTE/ DE A ORDONA GÂNDIREA/ DE A REÎNVĂȚA SĂ CORECTEZI PARCURSUL UNEI FRAZE, AL UNUI PARAGRAF, DE A ASIGURA COERENȚA UNEI PAGINI… ETC.
    EU AM PROPUS ELEVILOR MEI TEMA/ ÎN GROTA LUI ALI BABA/ ȘI EI AU FOST FOARTE RECEPTIVI/
    AU SPUS EXACT CE AU GĂSIT/ CUM S-AU ORIENTAT / ACOLO/
    AM SCRIS MULTE INTERVIURI/ SAU NUMAI LE-AM PROIECTAT/ PNEUTR A LE LUA UNOR PERSONALITĂȚI DIN VIAȚA CULTURALĂ/ ACCESIBLE MIE/ CHIAR ȘI TERITORIAL VORBIND.
    VOI AVEA ÎN VEDERE PROIECTUL VOSTRU/ PENTRU CĂ REALMENTE/ CU ASTA MĂ OCUP ȘI EU.
    SCRIEREA CREATIVĂ/ E O FORMĂ DE A IEȘI DIN TINE/ ÎN CĂUTAREA CELUILALT/ CELORLALȚI/ PENTRU A IMAGINA PARTEA NECUNOSCUTĂ A LUMII SPRE CARE NOI ACCEDEM. CU RESPECT.

Comentariile sunt închise.