Un an în care am lucrat de oriunde. Ce ne lipsește din viața de birou?

Două organizații diferite povestesc cum resimt munca la distanță, fără sediu, și ce s-ar putea schimba în viitor în modul de lucru.

colaj cu lucruri care ne lipsesc de la birou

„Lucrăm de oriunde”: Pentru Bitdefender, munca la distanță va deveni o normalitate


Când Mihaela Păun, 41 de ani, a intrat în echipa Bitdefender, compania abia fusese înființată și avea câțiva angajați care-și împărțeau birourile în același open space.

Astăzi, Bitdefender e unul dintre liderii globali pe piața securității IT, cu 1.500 de angajați în toată lumea, iar sediul principal ocupă patru etaje în clădirea de birouri Orhideea Towers din București. Mihaela e vicepreședinte de vânzări și marketing și conduce o echipă de 70 de oameni, pe care din martie i-a văzut lucrând de la munte, din grădina de acasă, de pe balcon sau de pe plajă.

Pentru o companie globală, trecerea în online a fost ușor de acceptat, spune Mihaela. Foloseau dinainte instrumente ca Zoom, Slack, GoToMeeting sau Skype, dar când ele au devenit regula – uneori au și câte zece call-uri pe zi –, colegii de la resurse umane le-au dat o mână de ajutor. Au organizat webinarii despre muncă și le-au oferit suport psihologic angajaților pentru care tranziția asta a fost mai dificilă.

După nouă luni de lucru la distanță, Mihaela a rămas cu două lecții importante.

Pe de-o parte, echipa a fost mai productivă. Ora de drum până la birou a fost înlocuită cu grădinărit sau o prăjitură făcută cu Jamila în pauze, iar asta a contat pentru fiecare la o stare de spirit mai bună.

„Ne-am dat seama că nu contează locul de unde muncim, cât timp avem o conexiune bună și posibilitatea de a lucra eficient pentru proiecte”, spune Mihaela.

Tranziția industriilor către digital a adus și o creștere companiei, pentru că tot mai mulți oamenii au avut nevoie de device-uri sigure. Asta i-a motivat să se adapteze și să inoveze într-un timp scurt.

Pe de altă parte, biroul înseamnă pentru ea apropiere de oameni, pe care un teambuilding online sau o cafea virtuală pe Zoom nu le-au putut înlocui.

Când a trecut pe la birou a fost emoționată să vadă pe scaune pulovere lăsate de colegi sau o carte desfăcută pe-un birou ca și cum s-ar întoarce cu toții a doua zi. Îi lipsesc prânzurile cu ei și glumele spontane care stârneau râsete în open space.

De aceea Mihaela crede că pe viitor echipele vor munci hibrid, cu doze de interacțiune pe viu și un spațiu de lucru de oriunde, dar munca exclusiv la birou nu va mai fi ca înainte.

colaj cu lucruri care ne lipsesc de la birou

„Lucrăm de la distanță”: Pentru Fundația Comunitară București, biroul conta mult


Pentru prima oară în zece ani, Alina Kasprovschi și echipa ei de la Fundația Comunitară București au simțit anul trecut că și-au găsit locul ideal de lucru. Le plăcea casa-birou din centru, refugiul din grădina cu iederă unde-și mai țineau ședințele și care le dădea sentimentul că sunt oriunde altundeva, dar nu într-un oraș gălăgios și poluat.

Au ales-o și pentru că acolo puteau aduce împreună oameni care vor să transforme orașul; sala lor de ședințe pentru 25 de oameni devenise gazdă pentru numeroase grupuri comunitare.

După carantina în care echipa de șapte colege și-a mutat munca acasă și o perioadă în care venitul la birou a devenit opțional, și-au dat seam că tot ce-și doriseră să fie spațiul lor devenise imposibil pentru o vreme. Nici organizația n-o ducea excelent financiar, așa că, la finalul verii, au luat decizia să renunțe la casă.

N-a fost ușor, mai ales că lucratul de acasă în perioada stării de urgență afectase dinamica de echipă. Dacă înainte puteau să comunice cu lejeritate peste laptop și să rezolve o problemă în câteva minute, acum sunt nevoite să-și sincronizeze calendarele, iar asta îngreunează proiectele.

Simt și că munca lor a devenit mai task-oriented și că trebuie să creeze spații pentru socializare și discuțiile lumești care înainte umpleau camera. Deși s-au mai obișnuit, tot li se par forțate pe Zoom.

Întâlnirile neprogramate sunt foarte utile într-un grup, spune Alina. În lipsa lor, apar mai ușor conflicte. Nu-i era nici înainte confortabil să poarte discuții dificile cu echipa, iar un ecran le face și mai complicate.

În afară de ședința o dată la două zile pe Zoom și-un grup pe Facebook, n-au un model de lucru la distanță bine definit. Din când în când se întâlnesc și lucrează la una dintre colege acasă.

Tot din nevoia de a petrece timp împreună, au hotărât să aibă și o întâlnire pe săptămână, în sediul Graffiti PR de la Palatul Universul, care se lungește ore bune.

Când au decis că vor lucra de acasă, Alina și echipa ei s-au gândit că rațiunea economică e mai importantă în perioada asta incertă, dar speră să se întoarcă anul viitor într-un spațiu nou.

„Nu cred că poți să construiești o fundație comunitară și o comunitate dacă fiecare e la el acasă și nu interacționează cât e nevoie”, spune Alina.


Colajele fac parte dintr-o instalație vizuală apărută în DoR #42, despre ce ne lipsește din viața de birou pre-pandemie. Răspunsurile au fost date de membrii comunității DoR, colegi, profesori, grupuri și prieteni de pe Facebook care au fiecare propriile nostalgii. Adunate de Anca Vancu și ilustrate de Oana Barbonie.

Ți se pare important ce ai citit?

Dacă ce citești te ajută, cumpără un abonament digital. E cea mai directă formă de susținere pentru munca noastră. Om cu om, vom strânge o comunitate care nu doar va fi un garant al sustenabilității, ci și una care contribuie și ne sprijină în a răspunde nevoilor prin povești despre cum muncim, cum relaționăm cu mediul, cum putem schimba educația, cum putem construi o societate mai echitabilă, cum putem trăi mai echilibrat.


Acest articol apare și în: