25 de staruri digitale la ele acasă

Cei mai tari creatori de conținut ai momentului au fost fotografiați la ei acasă, unde granița dintre viață personală și muncă e extrem de fină.

Au zeci și chiar sute de mii de urmăritori pe YouTube, Instagram sau TikTok. Sunt vânați de branduri și de fani când ies în public. Sunt priviți cu suspiciune de cei care consideră creatorii de conținut și influencerii o pacoste. Sunt parte din ce trăim, ce consumăm și ce credem despre lumea din jur.

DESPRE PROIECT: Această serie de portrete cu unii dintre cei mai importanți creatori de conținut români – fie veterani, fie la început de drum – a fost făcută în locuințele lor, cu lumini de studio care să accentueze modificarea spațiului personal. În multe cazuri, casa a ajuns să joace rolul studioului de înregistrare, iar distincția dintre viața privată și cea profesională a devenit extrem de fluidă. (Majoritatea răspunsurilor au fost trimise printr-un formular și editate pentru claritate. )


Bianca Adam (Tequila), 22 de ani, vlogger, creatoare de conținut.

Tequila

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni? 
„Faima” mea, să-i spunem așa, a venit relativ repede, de la primele episode postate. Fiind în perioada în care un om acumulează foarte bine noi informații și stări, faptul că a fost o trecere bruscă de la un simplu elev la o persoană cunoscută, nu a fost neapărat un șoc pentru mine. Deci să vorbim la obiect, am trecut de cercul meu de prieteni foarte rapid.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Să fiu sinceră, sunt mai multe plusuri decât minusuri. De la persoane care se poartă preferențial cu tine, găsești ajutor pentru probleme mult mai ușor, ești propria ta sursă de venit etc. La nivelul minusurilor, cea mai importantă chestie constă în viața privată. Toată lumea vrea să știe ce faci, cu cine, unde, când, cum. E normal ca acest lucru să fie o consecință a popularității tale, dar sunt momente când ai vrea ca lumea să nu mai fie atât de interesată de aspectele pe care nu vrei să le arăți.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Mă trezesc de dimineață, îmi fac cafeaua, citesc, mă uit peste task-urile scrise cu o seară înainte și de obicei încep să editez, scriu sau montez un episod. Săptămânal am o zi în care mă duc la ședința cu echipă mea ca să punem „țara la cale”, legat atât de propriul conținut, cât și de conținutul pe care îl fac pentru partenerii mei. Spre seară încerc să mă duc la sală, să-mi gătesc și să petrec cât de mult timp pot cu prietenii mei apropiați. Înainte să mă culc, încerc să-mi fac o listă de task-uri pentru a doua zi, cu scopul de a nu mă lua prin surprindere ziua ce urmează. Încerc să surprind eu Universul.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi? 
Încerc să transmit oamenilor ideea de libertate într-un mod cât mai amuzant. Mare atenție, libertatea ta merge până acolo unde nu încalci altă libertate. La modul că dacă prin actele mele deranjez pe altcineva, aia nu mai este catalogată ca libertate. Vreau ca toți oamenii care mă urmăresc să fie mai fericiți cu ei, să muncească mai mult pentru orice vis au și să fie mai buni.


Sînziana Maria Iacob (SinzianaSooper), 30 de ani, creatoare de conținut de beauty, fashion și lifestyle.

Sînziana Sooper

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
Hmmm, cred că nu am realizat exact chestia asta până în momentul în care am început să merg la festivaluri de muzică, iar acolo foarte multe fete mă opreau pentru poze și îmbrățișări. Este un sentiment foarte plăcut. Ador îmbrățișările, mai ales dacă sunt spontane.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Plusuri: primesc zi de zi mesaje pozitive din comunitatea mea, care întotdeauna îmi fac ziua mai frumoasă; faptul că am șansa să călătoresc în locuri faine și să cunosc extrem de mulți oameni noi; faptul că social media a devenit un full time job pentru mine. Minusuri: 1. Petrec mult prea multe ore pe laptop și telefon. 2. E destul de mare presiunea pe noi știind că zeci de oameni ne urmăresc și o mare parte ne iau drept exemplu. De aceea sunt foarte, foarte atentă la ce vorbesc, scriu, arăt în online.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Nu prea îmi place cuvântul acesta: „faimă”. Nici nu mă consider o persoană faimoasă. Beyoncé cred că este faimoasă, nu eu. Eu m-aș numi mai degrabă content creator, așadar într-o săptămână obișnuită mă străduiesc să creez cât mai mult conținut foto/video fain și creativ. Uneori fac asta de una singură, alteori, pentru proiecte speciale, lucrez cu fotografi super talentați, cu care am o viziune comună. În rest, ca orice om normal, spăl, fac ordine prin casă, fac mâncare, ies cu prietenii în oraș și îmi vizitez cât de des pot părinții, bunica și cei doi căței.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Aș vrea să înveselească oamenii, să le facă ziua mai bună, să îi ajute să se iubească mai mult, sau să le aducă uneori momente de pace.


Silviu Istrate (Faiăr Silviu), 24 de ani, vlogger, creator de conținut despre internet.

Faiăr Silviu

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscut dincolo de cercul tău de prieteni?
Cândva prin 2014 mi-am făcut o pagină de meme destul de populară în bulicica mea de atunci. Mi-au scris niște oameni cu alte pagini de meme și am făcut cu toții un grup de Facebook, vestita Autobaza, pe care cred că erau vreo 30-40 de mii de membri la apogeu.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Un plus e faptul că mă împrietenesc constant cu oameni mișto pe care probabil nu i-aș fi cunoscut altfel. Altul ar fi că faima asta online se traduce în niște skilluri foarte folositoare în zona de comunicare și marketing. De exemplu, m-am angajat la 19 ani în publicitate cu un CV în care mă lăudam că am o pagină de meme. Iar ca minusuri, având în vedere că faima online se traduce destul de ușor în independență financiară, cred că e un privilegiu imens să fii „faimos”. Mi-e greu să mă gândesc la dezavantaje serioase din postura mea. Sigur, implică efort, dedicare, ore târzii în noapte. Dar asta implică multe joburi din România care sunt plătite mult mai prost și unde mai și răspunzi în fața șefului la finalul zilei.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Într-o săptămână obișnuită lucrez luni, marți și joi la Mainstage, agenția de publicitate unde fac strategie de comunicare. Cu salariul de aici mă întrețin și investesc în ce am nevoie pentru vlogul meu. În restul zilelor, inclusiv în weekend, editez sau filmez videourile de pe canal și încerc din răsputeri să mențin o viață socială. Alte momente importante din săptămâna mea sunt curatorierea de meme pe care le găsesc scrollând pe Instagram, marțea în Control și binge watching de Bravo, ai stil! cu prietena mea.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Știu ce impact n-aș vrea să aibă: n-aș vrea să fac oamenii să râdă și atât. Idealul meu e ca printre glume, comentarii și râsete să promovez valorile în care cred și să creez un cadru de discuție cât de mic pentru atitudinile sau fenomenele care ne afectează. Adică, mai pe șleau, dacă râdem împreună de o creatoare de modă care încurajează femeile să stea la cratiță, aș vrea să explic și de ce e asta toxic și eventual să pornesc o discuție despre feminism, valori tradiționale expirate și așa mai departe.


Andrei Zbîrnoaia (Zbir), 22 de ani, creator de conținut video.

Zbîr

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscut dincolo de cercul tău de prieteni?
În 2017, când am făcut 10.000 de abonați, am făcut un fan meet în skatepark, unde au venit câțiva fani, am filmat și câteva vloguri din ziua aia. Iar apoi când am început să devin foarte popular pe net, nici măcar nu eram în țară să-mi dau seama de asta, iar acum aproape peste tot pe unde merg mă recunoaște cineva, chiar dacă nu vin la mine sa mă salute sau să facem o poză. Dar pot să-mi dau seama din priviri.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
E fain când oamenii te recunosc și îți dau cafea sau alte chestii din partea casei, când oamenii mă salută, vin, îmi strâng mâna și mă felicită pentru ce fac pe internet. Ca un dezavantaj, nu prea pot să merg în malluri decât aproape de închidere, pentru că altfel ar fi foarte mulți oameni care m-ar recunoaște și e deranjant să vină cineva la tine și să-ți ceară să faceți o poză în timp ce ești la masă, sau să-ți facă poze de la distanță. În rest îmi place să fac poze cu lumea.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Nu am un program fix, odată ce îmi vine o idee pentru un video bun, fac rost de lucrurile de care am nevoie și mă apuc să-l filmez. Apoi îl editez și cer feedback de la prieteni. De obicei durează câteva ore să filmez un video, dar sunt și excepții, videouri pe care am stat câteva zile sau săptămâni pentru că presupuneau o evoluție a mea. De exemplu, am vrut să fac vara trecută un video în care renunț la zahăr pentru 30 de zile, dar nu mi s-a părut o schimbare atât de mare, așa ca nu l-am mai postat. Eu fac totul, mă filmez singur, îmi editez clipurile, îmi fac thumbnailurile, vin cu idei, scriu scripturi, fac designul pentru merchandise, îmi editez pozele de pe Instagram și îmi și gândesc strategia de social media. Singurul ajutor pe care îl am e pe partea de management și în relația cu brandurile.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Aș vrea să aibă un impact pozitiv asupra următorilor și să-i determine să vadă partea plină a paharului. Vreau să fac clipuri atât de bune încât lumea să se bucure când postez ceva și să vorbească despre asta. 


Sânziana Negru (SanzianaNegru), 33 de ani, creatoare de conținut de beauty, lifestyle, călătorii.

Sânziana Negru

Detest cuvântul influencer. Mi se pare plin de vanitate. În tot ceea ce facem noi online, există o doză de narcisism. Dar în momentul în care cineva vine și spune „eu influențez oameni”… nu cred că așa trebuie să fie raportarea. Doar pe tine ar trebui să te influențezi. Fiind un domeniu nou, oamenii nu înțeleg ce e ăsta content creator și mulți sunt în negare. Se gândesc că sunt niște fete care nu fac absolut nimic, se trezesc de dimineață, se machiază, se fac „frumix” și se pozează bând cafele, probând ținute, schimbând rujuri. Există ideea că ăsta nu e un job real, deși ne este mai clar ca „bună ziua” că totul e acum în online. Cred că de asta a venit un val de negativitate. Cel mai bun exemplu e de când am fost la Vadu și la Corbu, unde m-a deranjat mizeria și am zis bun, am o comunitate de oameni în online care reacționează la ce spun, de ce să nu folosesc această putere? Și am făcut o campanie de curățenie, #RomaniaCleanChallenge. Foarte mulți au spus că ar trebui să rămân la rujuri și la haine și să las partea civică pentru cine e credibil, „pentru că tu te pozezi sexy”. Eu am fost foarte mulțumită de cum au reacționat oamenii, motiv pentru care am și făcut-o a doua oară și cred că o să fie o campanie pe care o s-o fac în fiecare an, pentru că e într-un scop educativ.

Am încercat să fiu din ce în ce mai atentă la ceea ce las pe internet, pentru că îmi dau seama că sunt și foarte mulți copii acolo. Din fericire, cea mai mare categorie de vârstă la mine e 25-34 de ani și ăștia sunt oameni pe care nu-i mai păcălești cu un cactus pe care ți-l lipești pe față. Am avut o campanie cu Apa Nova anul trecut prin care am îndemnat fetele să nu mai arunce părul în vasul de toaletă, pentru că se înfundă țevile. Multe nu știau cât rău face treaba asta și mi-au mulțumit. Însă la sfârșitul zilei mă gândesc că e totuși un cont de Instagram. Oamenii intră pentru că vor să-și spele creierul la final de zi și dacă văd ceva bun, rămân. Dacă nu, nu.

Eu îmi fac munca singură și de multe ori funcționez ca o agenție de publicitate, pentru că nu am o echipă de producție. Plec de la brieful dat de brand. Dacă nu există unul, propun eu o idee și îmi fac singură pozele, îmi editez singură clipurile. Asta necesită ore, uneori zile bune de editare. E foarte important ce alegi să reprezinți încă de la bun început. Întotdeauna vor veni oamenii și vor spune: „Uite ce sumă frumoasă de bani avem pentru tine dacă ne vinzi produsul cutare”. Dar m-am ferit să reprezint produse în care nu cred. N-am fumat niciodată și mi se pare stupid să reprezint un brand de țigări. Au venit oameni cu un anumit burger și o sumă de bani, dar eu nu mănânc carne. Nu pot să mă compromit pentru niște bani, pentru că asta îmi afectează enorm credibilitatea.

Am clienți cu care lucrez încă din 2016 – H&M, Philips, L’Oréal, de exemplu. Ei vin la început de an și zic: avem trei campanii mari și late, astea sunt, putem fi împreună sau nu. Și ăsta e și scopul meu, să am campanii de lungă durată. Prin 2017, când oamenii și-au dat seama ce potențial există în zona asta, m-au momit mai multe agenții. M-am gândit să semnez pentru a scăpa de partea de hârtii și organizare, dar n-am simțit nevoia să dau un procent cuiva doar pentru că semnează ei hârtiile. Procentul ar fi fost cam 30%, pentru că deja eram cunoscută în zona asta. Pentru cine e nou, procentul e 50%, pentru că ei consideră că „noi te luăm, te creștem”.

Cred că ce-mi trebuie mie este un om pe care să-l trainuiesc de la zero și să-i predau eu controlul ăsta pe care încă nu pot să-l cedez cuiva, pentru că nu am încredere că poate să livreze la fel.

E și mult mai multă libertate pentru că e totul la mine. N-aș putea accepta varianta în care să vină agenția și să-mi spună „avem campania asta, trebuie să faci asta”, cum se întâmplă de obicei.

Minusurile muncii în online vin din faptul că ești expus și oamenii au impresia că dacă tu share-uiești cu ei niște informații, pot veni și-ți pot spune „nu-mi place asta, fă așa”. Stai puțin, că nu plătești un abonament la mine și pentru că nu ți-au fost satisfăcute nevoile, reziliem contractul. Există și foarte mult hate nefondat. Sunt oameni care nu sunt fericiți cu viața lor și din extrem de multe frustrări nerezolvate se gândesc că ți le pot lăsa ție. Am avut un episod în care cineva mi-a spus că își dorește să mor pentru că am accent de moldoveancă. Fiind născută în Republica Moldova, mă duc des la bunicul meu, iar acolo vorbesc cu el ca ei, pentru că mi-e drag, că de acolo sunt, nu e o rușine. Și m-a afectat destul de tare, dar m-am călit de atunci.

Greu a fost când a murit tata și n-am postat nimic o săptămână și ceva și nu-mi venea să revin. Nu știam cum să revin. Mă gândeam: ce dracu, despre ce să zic acum? Despre machiaj? Despre călătorii? Nu mă interesează. Când sunt niște momente grele în viața ta, e greu să revii acolo și să împărtășești viața ta cu oamenii. Nu vrei să vorbești despre asta pentru că e ceva personal, iar pe de altă parte vrei să vorbești despre asta pentru că ți-e mai ușor când știi că nu ești singur, că sunt și alți oameni care trec prin același lucru. Eu am vorbit despre treaba asta, cu toate că mi-a fost greu, dar știind că există atât de mulți oameni care empatizează cu mine și împărtășesc durerea la rândul lor, mi-a fost mai ușor.

Din cauza volumului foarte mare de oameni care mă recunosc la festivaluri ca Untold, Electric Castle, am ușoare atacuri de panică sau anxietate. E mult mai ușor să stai la tine acasă în spatele camerei. Vin din toate părțile și știu atât de multe amănunte despre viața mea și uneori mă copleșește. Poate dacă aveam 20 de ani, mă flata să vină atât de mulți oameni la mine. Acum nu mă flatează.

Îmi mențin sănătatea mintală la terapie. Am început să merg după ce a murit tatăl meu și mi-am dat seama că mă ajută și în ceea ce fac în online. În momentul în care am zis pe Instagram că merg la terapie, oamenii au fost surprinși. „Doamne, cât curaj pe tine să recunoști.” Am zis că nu e curaj, e o normalitate să mergi să-ți rezolvi problemele. Spun că merg la terapie și pentru ca lumea să înțeleagă că în viața mea nimic nu e perfect, sunt fix ca toți ceilalți oameni. Cu probleme, cu necazuri, cu frustrări. Nu mă feresc să arăt și părțile mai puțin frumoase, dar în același timp mă gândesc că mie nu mi-ar plăcea să intru pe Instagram și să văd oameni care se plâng încontinuu de lucrurile nasoale din viața lor. E foarte important să urmărești oamenii care să-ți dea fix doza de real de care ai nevoie în viața ta.

Simt o oarecare presiune să fiu peste tot în online. De exemplu, cu TikTok. Mi-am făcut cont pentru că văd că lucrurile migrează acolo și am vrut să văd cum funcționează, dar nu-mi place, nu e genul meu de umor. Îmi vine să îmi văd în continuare de contentul de Instagram. Mi-e teamă de irelevanță, dar nu știu cum s-o combat – decât cu informație multă și bună. Pentru asta îmi spun mereu: citește, citește, citește, află, caută. E un proces care ține de dezvoltarea mea. (interviu de Nicoleta Rădăcină)


Louis Florea (Louismflr), 21 de ani, coregraf, dansator, creator de conținut video.

Louismflr

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscut dincolo de cercul tău de prieteni?
Nu mă pot considera neapărat „cunoscut”, dar pot spune că am ieșit din zona mea de confort în momentul în care am depășit 100.000 de followers pe TikTok.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Plusuri sunt multe, unele dintre ele fiind însăși „popularitatea” si recognoscibilitatea, iar un mare minus ar fi apariția dorinței unei vieți private mult mai bine structurată, ferită de expunere.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Muncesc mult, foarte mult, descopăr, invat, creez, mă dezvolt, filmez, editez, postez. Facultate, influencing, real life, social media.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Aș vrea să transmit exact ce simt, ce gândesc și ce cred, să mă bucur de oameni ca mine și de oameni care mă înțeleg, să fiu înțeles și susținut și să susțin la rândul meu comunitatea mea.


Maria Zvîncă (Maria Zvinca), 25 de ani, creatoare de conținut de lifestyle și beauty.

Maria Zvinca

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
Deși sunt doar doi ani de când m-am apucat de vlogging, mi se pare că fac asta de o viață. Cred că am conștientizat cât de mulți oameni mă cunosc când am fost să o văd pe prietena mea, Irina, la Turneul Vloggerilor de anul trecut. Eu eram în public și toată lumea se isterizase, copiii veneau să facă poze non-stop și eu nu mă așteptam deloc la asta.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Faima în online e foarte variabilă; azi poți să fii zeu și mâine să nu mai fii nimic. Cred că asta ar fi un minus, că e incredibil de imprevizibil cât de relevant vei mai fi mâine. Un alt minus este legat de limitele pe care mulți nu înțeleg că ar trebui să le respecte. Oamenii au impresia că au dreptul la fiecare părticică din tine. Simt uneori că viața mea nu îmi mai aparține, iar alea sunt momentele în care iau pauză de la vlog și mă retrag puțin. Plusurile sunt multe și faima în general îți hrănește egoul și nevoia de validare, te face să ai mai multă încredere în tine, să simți că poți să faci orice.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Multe multe multe ore de edit video. Postez un vlog de 20 minute pentru care filmez câteva ore, depinde de ce vlog fac, pentru filmare trebuie să pregătesc spațiul (adică să fac curat, să pun lumini), să mă pregătesc pe mine (adică makeup, hair și ținută) după care urmează vreo două zile de edit. Sunt vloguri pe care le fac mai rapid, iar altele la care muncesc foarte mult de ajung să mă satur și eu de ele. Pe lângă video-urile de pe YouTube, trebuie să pregătesc postări pentru Instagram, meetinguri cu potențiali sau actuali colaboratori, evenimente la care trebuie să mă prezint, brainstorminguri eu cu mine în care încerc să găsesc idei noi și research mult, că trebuie să fiu la curent cu absolut tot ce se întâmplă.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Aș vrea să fiu o inspirație pentru fetele adolescente, vreau să găsească în mine motivația de care au nevoie să facă lucruri mari și mișto. Să le dau chef oamenilor să se apuce de făcut chestii faine.


Gabriela Atanasov Popa (SweetPaprikaRO), 28 de ani, creatoare de conținut de fashion și lifestyle.

Sweet Paprika

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
În 2010 am participat la emisiunea Shopping-ul, Pasiunea Mea!. Aveam un blog de modă pe Blogspot și o pagină de Facebook. După ce a apărut emisiunea pe Euforia TV, brusc mă arăta lumea cu degetul pe stradă prin Constanța și mă opreau să mă felicite. Era vara în care împlineam 19 ani. Atât emisiunea cât și televiziunea nu mai există, dar i-am adus faimă Constanței cândva, prin stilul vestimentar.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Există mult bullying verbal și hate gratuit, dar sunt obișnuită cu el după 10 ani în social media. Oamenii vor comenta și dacă faci ceva și dacă nu faci, așa că mai bine FACI! De asemenea, cred că odată cu creșterea numărului de followeri vine și o responsabilitate mare care necesită și o seriozitate asumată. Din păcate, mulți care se trezesc peste noapte influenceri, cu sute de mii de followeri veniți din ceva viral, nu sunt conștienți de responsabilitatea pe care o au față de publicul lor. Trebuie să fii foarte calculat și să îți asumi fiecare cuvânt spus, pentru că odată postat, rămâne acolo! În online, ca și în viață, aduni ceea ce semeni.

Ce presupune munca din spatele faimei?
La început, prin 2012, puteam să muncesc de dimineață până seara, puteam chiuli de la un curs la facultate pentru un shooting de exemplu. După ce a apărut primul copil în 2015, am învățat să jonglez cu timpul. Cu alte cuvinte, scriam pe blog când el dormea, făceam poze cu el pe stradă în timp ce el era în căruț. Am repetat delirul și la al doilea copil. Din fericire mi-am dat seama că am nevoie de timpul meu pentru creație și de câteva săptămâni am bonă part-time. De la 9 la 14 zilnic, mă țin de rezoluția de a îmi crește canalul de YouTube și o zi filmez, o zi editez. Apoi mă întorc iar la #mommybusiness pentru Iris, mai răspund la un mail, un telefon cu ea în brațe, și de la 17.00 devin #mommybusiness la puterea a doua, că vine și cel mare de la grădiniță. Uneori mi se întâmplă să am evenimente seara, la care trebuie să fiu prezentă, și rămâne soțul cu copiii. Jonglez zi de zi.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Nu îmi place să fac lucruri de moment, îmi place să mă țină minte omul și mâine, deși în social media inspiri și expiri zi de zi. Azi avem șansa să ne inspirăm, să ne emoționăm, să plângem, să ne bucurăm, să râdem, să ne înspăimântăm, să ne îngrijorăm, să simțim ceva la urma urmei și prin intermediul internetului. Eu vreau să trec de sticlă, indiferent că fac asta cu un cuvânt, cu o poză sau cu un video.


Ovidiu Ionuț Pătrașcu (Ovvy), 31 de ani, creator de conținut despre EA SPORTS FIFA și campion la FIFA.

Ovvy

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscut dincolo de cercul tău de prieteni?
Atunci când am devenit primul român care a jucat într-o finală mondială de e-Sports.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Un minus ar fi faptul că mulți dintre cei care te urmăresc se așteaptă mereu la un răspuns atunci când te întreabă ceva în privat, asta fiind de fapt imposibil când ai o audiența foarte mare. Cel mai mare plus este probabil faptul că îți simți munca apreciată atunci când ai o audiență mare. E clar că faci ceva bine odată ce ești urmărit de atâtea persoane.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Lucrez în general minim șase-opt ore zilnic, iar în majoritatea weekendurilor sunt plecat la evenimente.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Am considerat mereu că un creator de conținut trebuie să interacționeze printr-un vocabular decent cu audiența sa. Trebuie să realizăm că o mulțime de copii se uită la noi și ne urmează exemplul, de asta exemplul pe care îl dăm trebuie să fie unul pozitiv și pe alocuri educativ.


Alina Greavu (ALUZIVA sau #shitmom), 31 de ani, vlogger, creatoare de conținut despre parenting.

ALUZIVA

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
Anul trecut eram cu soțul și copiii în parcul Tineretului din București și m-au oprit să mă salute și să facă poze cu mine trei persoane care mă urmăresc pe YouTube. Atunci am realizat că ceea ce fac eu în online se răspândește rapid către femei și bărbați de diferite vârste și categorii sociale. Spun asta pentru că am fost oprită de o adolescentă, o mamă cu cărucior și un bărbat de peste 40 de ani. 

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Am ocazia să întâlnesc în online o mulțime de persoane cu care mă conectez instantaneu și am reușit să îmi fac o mulțime de contacte, cunoștințe și prieteni din comunitatea care mă urmărește în social media. Un alt plus este că de fiecare dată când am o problemă sau am nevoie de o informație, oamenii sar să mă ajute. Tot cu comunitatea am reușit să organizez strângeri de bani și donații în haine, cărți, jucării pentru mai multe familii cu situație financiară precară. Mă încarc cu foarte multă energie pozitivă și constructivă când sute de oameni îmi trimit mesaje de mulțumire, admirație, încurajare. Partea proastă este ușurința cu care oamenii jignesc, batjocoresc, judecă și chiar amenință creatorii în online pe baza conținutului lor, indiferent dacă e un conținut cu impact, awareness, un mesaj pozitiv sau un simpu vlog de entertainment din vacanță. Mă deranjează că foarte rar divergențele de opinie se dezbat civilizat și de multe ori se pornește un taifun în rubrica de comentarii. În plus, oamenii pot judeca extrem de superficial. Eu sunt un exemplu în acest caz: am cercel în nas, păr verde, folosesc deseori termeni în limba engleză, motiv pentru care se întâmplă ca oamenii să ignore mesajul din cauza aspectului meu sau felului în care aleg să exprim o idee și să mă reducă la zero, oricâtă școală sau experiență am. Nu contează dacă eu vorbesc despre parenting, abuz sexual, psihologie, exploatare la serviciu, anxietate, poluarea planetei sau mai știu eu ce subiecte relevante. „Ai păr verde și ai spus cinci cuvinte în engleză, așa că nu te ascult.”

Ce presupune munca din spatele faimei?
Având trei copii, principala mea activitatea este să mă ocup de ei, de casă și de familie. Eu, spre deosebire de alți creatori de conținut, am o altă sursă de venit, o viață încărcată de multe alte responsabilități în offline și activitatea de creator este ca un hobby, căruia am început să îi acord din ce în ce mai mult timp. Din păcate, pe YouTube postez de două ori pe lună, în medie. Pe Instagram, în schimb, postez zilnic pe Story, cel puțin 20 de stories, postez meme-uri, clipuri cu copiii, informații relevante, diverse întâmplări sau împart cu comunitatea experiențe din viața mea de zi cu zi. E mult mai ușor și mai practic decât YouTube, unde am nevoie să fac un set-up, să instalez lumini, să filmez cu o cameră profi pe un trepied, să editez materialul, să-l randez, să aștept să se încarce pe platformă, să fac un thumbnail, să gândesc un titlu, să scriu o descriere, să pun taguri. E un proces care mănâncă mult timp, de care nu dispun ca mamă de trei copii mici. 

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi? 
Îmi doresc să deschid mințile oamenilor care mă urmăresc, să le mai liniștesc anxietățile și să se simtă mai puțin presați social să se comporte într-un anumit fel, dacă ei nu simt asta. Aș vrea să pot mobiliza masele să facă bine, să doneze, să voteze, să recicleze și să fie oameni deschiși către diversitate de toate felurile: culturală, socială, orientare sexuală etc. În plus, îmi doresc să vin în sprijinul femeilor cocoșate mental de așteptările societății, de clișee și de așteptările de a fi și mame extraordinare, să aibă cariere de succes, să arate ca de pe coperta unei reviste. Cea mai eficientă cale de a ajuta cu adevărat un om este de a-i spune că, de fapt, viața e grea pentru toți oamenii. Iar asta este unul dintre scopurile mele: să-i ajut pe oameni să depășească momentele grele arătându-le că și viața mea e grea, nu arătându-le numai roz, puf, sclipici și „miracolul de a fi mamică”. 


Nicolae Mihai (Nicu Mihai), 22 de ani, creator de conținut care desenează, animează și uneori cântă.

Nicu Mihai

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscut dincolo de cercul tău de prieteni?
Prima dată știau doar prietenii despre canal. Încercam să-l promovez cum pot mai bine. La un moment dat mi-am făcut un wallpaper cu numele canalului și un cod QR, pe care l-am pus la câteva calculatoare din laboratorul de informatică. Inițial au început să mă cunoască persoane din liceu pe care eu nu le știam. Primeam uneori cuvinte de laudă venite de niciunde în timp ce treceam pe holurile școlii. Apoi țin minte că am primit un comentariu pe YouTube de la un tip pe care nu îl știam personal, despre care am aflat că nu era de la mine din oraș. Atunci aveam vreo 15-16 abonați, la câteva luni după ce începusem să postez clipuri. A fost prima dată când am simțit că videoclipurile mele au ajuns dincolo de raza mică a orașului.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Plusuri sunt multe. Oamenii te recunosc pe stradă, vor să facă poze cu tine, și simți admirația lor nu doar în online, ci și în offline. De multe ori, „faima” e o sursă de venit, și îți dă posibilitatea să lucrezi tu, cu tine, pentru tine. Ai acces la locuri, evenimente și persoane la care altfel nu ai putea ajunge. Țin minte că la un Comic Con de acum câțiva ani, un stand oferea sticle cu suc dacă stăteai la ei pe fotolii să te joci pe o consolă mai mult de x minute. Eu am primit două sticle de suc doar pentru că eram în trecere și tipul de acolo m-a recunoscut. Tot la Comic Con, dar în 2019, am avut primul meu stand personal, unde am vândut postere, insigne, brelocuri, tricouri și hanorace branduite Nicu Mihai. Au fost trei zile în care erau constant în jur de șase sau șapte persoane la rând care așteptau să vorbim, să facem o poză sau să cumpere ceva.

Acum vorbind despre minusuri, așa cum am zis și mai sus, oamenii te recunosc pe stradă. Nu e deranjant, dar uneori e agasant. Multora le e rușine să vină să vorbim, așa ca preferă să se holbeze la mine sau chiar să îmi facă poze. Am pățit să mă pozeze cineva de la distanță și să îmi dea tag în story pe Instagram, doar ca să îi răspund acolo, deși putea să vină să vorbim. La fel de mare e și presiunea unei livrări constante de conținut. O dată la câteva zile, publicul trebuie să audă ceva nou despre tine… Fie un clip, o poză, un story.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Munca din spate, la mine, constă în nopți nedormite și un program de somn dereglat de mai bine de șase luni. În general, deși neanunțat oficial, programul e așa: apare un clip miercuri seară, un live pe YouTube sâmbătă seara și un al doilea clip duminică dimineață, deci trei momente importante ce trebuie pregătite. Am aproximativ două zile între clipuri din care, ideal, o zi filmez, o zi montez, o zi postez (regulă de aur). Numai că nu iese mereu așa.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Îmi doresc ca lumea să râdă, să se simtă bine și mai ales să rămână cu ceva după un clip de al meu. Chiar și cât o firimitură. Dacă azi au învățat de la mine cum să tragă o linie dreaptă în loc de linia lor strâmbă, și la un moment dat îi va ajuta în viață, eu mă simt împlinit.


Marius Alexandru (Alex Ghidush), 23 de ani, entertainer, creator de conținut.

Alex Ghidush

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscut dincolo de cercul tău de prieteni?
Momentul în care am fost recunoscut pe stradă de un puști care, înainte să îmi ceară să facem o poză, mi-a spus cât de mult apreciază ce fac și că mă urmărește cu drag. Asta se întâmpla când aveam câțiva urmăritori. Atunci mi-am dat seama că munca mea nu este în zadar și că ceea ce fac ajunge la oameni.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Plusurile faimei online sunt multe: oamenii creativi alături de care am lucrat, parteneriatele reușite, bagajul de cunoștințe care se îmbogățește constant. Acesta este un domeniu într-o continuă schimbare și trebuie să ții pasul, să evoluezi și, astfel, eu cred că evoluez și ca persoană. Eu văd hate-ul din online ca un minus al faimei. Am fost afectat de acest fenomen și oricât am încercat să nu permit să îmi invadeze spațiul personal, nu am reușit.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Faima asta online are și ea beneficiile ei și anume programul destul de flexibil. Munca presupune gândit idei pentru filmări, găsit oameni care mă pot ajuta să filmez (în cazul în care e nevoie), montajul materialelor, postarea lor. După, urmăresc evoluția în online a ceea ce postez. Într-o săptămână încerc să îmi pun filmări, shootinguri și întâlniri în prima parte a acesteia. De obicei încerc să filmez într-o zi material pe care să îl pot posta într-o lună, ca să am o siguranță. De joi nu îmi mai încarc programul așa de tare, ca să pot să mă ocup de mine, să merg la sală, la dentist, să ies cu câinele și așa mai departe. Asta nu înseamnă că munca se oprește. Dacă am ceva de montat, o fac fără probleme. Procesul creativ cred ca nu se oprește niciodată, de fapt.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Îmi doresc să ajungă la cât mai mulți oameni, să se distreze alături de mine. Eu sunt o persoană plină de energie, foarte activă și aș vrea să insuflu asta și celor care mă urmăresc, să găsească drive-ul în orice lucru mic și să nu se oprească atunci când simt că nu mai pot. De curând, am început să le prezint din procesul meu de slăbire și sper ca îi motivez și pe cei care doresc să renunțe la un stil de viata haotic. Desigur, fac asta prin stilul meu caracteristic, cu umor și voie bună.


Mădălina Cazacu (skivomady), 23 de ani, creatoare de conținut de lifestyle și fashion.

Skivomady

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni? 
M-am apucat de YouTube în 2010, când termenul de vlog nu exista în România. Astfel că, încă de la primele clipuri postate, comentariile și cererile de prietenie pe Facebook au început să curgă. Mi-am dat seama destul de repede că ceea ce fac este nou pentru oameni și că pe minut ce trece sunt descoperită de noi și noi utilizatori. 

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Este destul de greu să ajungi la un echilibru în ceea ce privește informațiile pe care le transmiți oamenilor. Îți dai seama la un moment dat că sunt foarte puține lucruri care au rămas private, personale, și că jobul asta te implică cu totul. 24/7. There’s no break. Partea faină e că mereu se întâmplă lucruri la care nu te aștepți, total spontane. Acum câteva luni am fost în Amsterdam și în Varșovia, la două evenimente la invitația unor branduri tare dragi mie. Sunt convinsă că așa o să fie mereu, tot felul de proiecte care mă vor duce în locuri frumoase și prin intermediul cărora voi cunoaște foarte mulți oameni faini. 

Ce presupune munca din spatele faimei?
Programul diferă mult de la o lună la altă, în funcție de câte campanii am de făcut. Dacă am o lună aglomerată, majoritatea timpului sunt în fața camerei, a telefonului sau a laptopului. În săptămânile mai chill mă trezesc la ce oră vreau, merg la sală de trei-cinci ori pe săptămână, gătesc, ies în oraș, și în tot timpul asta documentez pe InstaStory și mențin legătura cu oamenii. 

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Fac tot posibilul să le transmit oamenilor o stare bună. Mă axez mult pe mood, stare de spirit, și să păstrez un echilibru. Fără prea multe sfaturi, chestii negative sau informație grea. Am vrut mereu ca urmăritorii mei să aibă curajul de a experimenta orice, de a acumula noi skilluri și de a fi foarte atenți la nevoie lor personale, la stilul de viață pe care ei și-l doresc. 


Laura Mușuroaea (Laura Musuroaea), 28 de ani, creatoare de conținut de beauty și lifestyle.

Laura Mușuroaea

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
Și acum îmi aduc aminte momentul. Eram la casă la Mega Image, iar după ce am plătit, doamna mi-a spus „Mă ajută mult clipurile tale!”. M-am emoționat foarte tare și i-am mulțumit că mă urmărește, iar pentru mine acest moment a fost unul în care mi-am dat seama că trebuie să continui cu ceea ce fac.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Plusurile mi se par comunitatea. Ai zeci de oameni care îți sunt alături. Poți cere oricând un sfat și primești ajutor din partea comunității tale. Primești zâmbete, un vibe pozitiv. Minusuri ar fi clar răutățile complet gratuite și neargumentate și judecata. Unii oameni au o dorință arzătoare de a te jigni și a te judeca în orice moment.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Păi am să las complet deoparte tot ce ține de întreținerea casei, copil, familie. Pentru mine o săptămână obișnuită de muncă înseamnă undeva la două zile de filmare pe săptămână. Câte trei-patru ore. Numai pentru YouTube. Adăugăm și editarea, evenimente, ședințe foto, research. Real, este o muncă 24 din 24, nopți târzii în fața calculatorului, alergat în tot orașul de dimineața până seara, întâlniri cu agenții și clienți.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Vreau să ajut femei. Să le inspir să fie bune, feminine, puternice și să se susțină una pe alta, în loc să fie într-o competiție constantă.


Alina Dănescu (27martie), 16 ani, creatoare de conținut video.

27martie

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni? 
Momentul a fost când știau deja ce fac fără să le spun sau să le arat nimic, au aflat și ei de la alte persoane din cercul lor de prieteni. Ca dovadă faptul că lumea vorbește de persoanele care postează online, dar a fost chiar surprinzator să aud că și de mine.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Plusurile sunt că ai norocul de avea o platformă unde poți fi ascultat, ai oportunitatea să te exprimi și să te conectezi cu oameni pe genul tău, poți să fii exact ce ai vrea tu să vezi când te uiți pe rețelele de socializare. Fiind multe persoane care se uită la tine, apar minusuri pentru că intervine online bullying-ul, opiniile negative, ești expus la multă critică, dar dacă chiar îți place ceea ce faci, lucrurile astea nu ar trebui să te oprească. Tot timpul alege ceea ce te face pe tine fericit pentru că e imposibil să mulțumești pe toată lumea.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Nu mă consider de niciun fel faimoasă, pot să spun doar că am avut un noroc fantastic să prindă ceea ce postez. Sunt încă în faza de experimentare și doar mă distrez în camera mea când îmi mai vine o idee. Săptămâna mea e cam plină de meditații și alte activități, deci înregistrez printre ele, cum îmi permite timpul și evident, dispoziția. Nu pot să fac oamenii să se simtă bine atunci când eu nu mă simt bine, de aceea nu sunt activă online non-stop.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi? 
Cred că dorința mea principală e să îți dea o stare de bine, să te distragă de la problemele tale și de la realitate. Cu toții avem nevoie de o portiță care să ne permită să accesăm latura aia nebunească și distractivă din noi. Majoritatea suntem tineri și avem atâta potențial să ne influențăm unii pe alții în bine, să facem caterincă împreună, ar trebui să beneficiem de asta cât mai putem.


Ruxandra Ghimp (RuxyGhimp), 28 de ani, entertainer, creatoare de conținut.

Ruxy Ghimp

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
Când eram recunoscută în locuri publice și veneau oameni random să îmi spună că le-am făcut ziua mai bună cu filmulețele mele. Era și este cel mai plăcut sentiment: să primești recunoștința oamenilor pe care nu îi cunoști.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Nu am o faimă care ar putea să mă încurce să îmi trăiesc viața liniștit, să merg în transport public sau locuri publice, de aceea încă nu sunt afectată negativ de ea. În schimb îmi deschide multe uși și îmi oferă oportunități pe care nu le-aș fi avut dacă nu mă cunoștea lumea.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Pentru că nu am un program stabil, fiecare săptămână e diferită. Au fost perioade când câteva zile la rând erau filmări de dimineață până seara pentru anumite proiecte.

Uneori editatul unui video pentru YouTube îmi ocupă mai multe zile, pentru că nu sunt sigură de ceea ce fac și nu îmi place rezultatul și de foarte multe ori renunț la jumătate de drum și îl amân pentru ziua când o să am altă viziune sau o să îl privesc altfel. Și nu e OK așa abordare, pentru că nu există o consistență. Mă gândesc și tind mereu spre o perfecțiune. Pentru că în primul rând fac filmulețele pe YouTube pentru mine și amuzamentul meu. Eu trebuie să mă simt bine privindu-le, iar dacă o fac și alții, mă bucură și mai mult. De aceea cel mai dur critic și hater al meu tot eu sunt.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Vreau să se simtă lumea bine. Cum am eu zâmbetul ăla de satisfacție după ce privesc vlogurile YouTuberilor mei preferați, așa vreau și lumea să se simtă când privește videourile mele. Pentru că știu cât de fain e sentimentul și e plăcut să știi că tu ești motivul acelei stări de bine.


Magdalena Guga-Roșian (MagdyzOfficial), 20 de ani, vlogger, creatoare de conținut de lifestyle.

Magdyz

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
Prima oară când am simțit că am devenit cunoscută a fost când am fost oprită pentru prima oară pe stradă într-un oraș străin pentru a face o poză cu o fetiță care mă urmărea pe YouTube.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Nu știu dacă aș mai putea să am o viață normală, lipsită de faimă, dacă stau să mă gândesc. Faima e poate cea mai mare influență din viața mea, care m-a ajutat să mă afirm și care mi-a dat curajul să speak out, dar cu toate aceste părți bune, odată cu faima, viața privată devine doar o amintire. E frumos să fii cunoscut până când oamenii te urmăresc pe stradă sau îți fac poze în ipostaze proaste doar ca să profite de imaginea ta.

Ce presupune munca din spatele faimei?
O săptămână obișnuită la mine înseamnă să mă trezesc în jurul orei 8, să mă aranjez, să așez luminile, să pornesc camera, să găsesc idei mișto, să editez, să fac planul de postare. După, răspund la mailuri, mă mai uit la alți creatori de conținut ca să compar tipul de conținut și în rest merg la sală și citesc pentru că aspectul și modul în care gândesc îmi asigură jobul.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Aș vrea să fac ceea ce alții nu au curajul să facă. Conținutul meu e foarte divers, dar clipurile ce țin de dezvoltarea personală ating subiecte încă tabu pentru România. Încerc să le ofer o mână de ajutor adolescenților. Să îi fac să înțeleagă că e OK să treci prin momente proaste și că e OK să nu fie totul ca în filme. Mereu am considerat că vorbind din experiențele personale pot să mă apropii mai mult de publicul meu și să îi ajut fără să îi cunosc personal.


Matei Dima (BRomania), 32 de ani, creator de conținut și antreprenor.

BRomania


Alina Ceușan (AlinaCeusan), 27 de ani, creatoare de conținut de fashion și lifestyle.

Alina Ceușan

În contextul în care s-a dezvoltat o întreagă industrie în jurul noțiunii de influencer, cum te raportezi la acest rol?
E un rol care-ți aduce foarte multă responsabilitate în primul rând pentru contentul tău, pentru ceea ce spui, pentru asocieri și așa mai departe. Nu e un rol ușor pentru că lumea tinde să te eticheteze ca fiind persoană model pentru orice, ori nu e cazul. Fiecare dintre noi are și părțile sale întunecate și e normal să fie și ele prezente, altfel suntem doar o imagine plată, lipsită de alte fațete. În ultima perioadă am preferat să vorbesc despre multe alte persoane și proiecte faine care nu ajung de multe ori la lume. Un exemplu e un start-up numit Swiss Hyperloop al lui Denis Tudor și al echipei lui, o capsulă supersonică ce circulă cu 1.200km/h prin tuburi vidate și te duce în 20 de minute de la Zürick la Geneva, o modalitate de transport a viitorului. Sau despre Cris Oprea, pasionată de raliuri, prima femeie care a ajuns la europenele de raliuri. Mă simt datoare să dau înapoi și altora și acesta e răspunsul meu firesc.

Ai vorbit de faptul că toți avem părți întunecate. Care sunt părțile tale întunecate?
Faptul că nu sunt atât de sociabilă pe cât crede lumea, am foarte puțini prieteni, e greu să mă descoși, să mă cunoști. Aș spune că sunt foarte puține persoane care mă știu, de fapt, poate două, hai trei. Nu îmi place singurătatea în general, însă o prefer în procesul de creație.

Cum tragi linie între ceea ce accepți să faci și ce nu?
E foarte simplu: mă transpun în viitor în momentul respectiv. Mă face să mă simt bine acest gând, această acțiune? E vorba de câteva secunde de decizie. Da sau nu. Refuz multe colaborări din necompatibilitate. Dar când o ușă se închide, se deschide tot timpul alta. Și rolul, rostul în lume ți-l găsești singur.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Partea bună e de fapt toată comunitatea online pe care o aduni în jurul contentului tău. Am multe prietenii legate online și mi se pare extraordinar cum internetul poate lega și conecta lumea. Adică tu acum ceva vreme… prin anii ’80, dacă ai fi vrut să dai de stilistul lui David Bowie, era un struggle. Nu prea aveai șanse reale. Dar acum, datorită acestei fluidizări a informației cu ajutorul internetului poți ajunge la oricine prin aproximativ cinci oameni. Ceea ce e extraordinar.

Expunerea are, desigur, și o parte proastă. În primul rând din cauza faptului că ești expus tuturor părerilor de pe net, iar multe nu-și au rostul. Când stai și comentezi de rău din vârfu’ patului în pijamale… frate, nu ai voie să faci așa ceva! În primul rând, e o chestiune de bun simț și apoi, dacă tu nu ești mai bun decât cel pe care îl comentezi (și clar nu ești, că ăștia care-s buni își văd de treaba lor / dau scroll mai departe), nu ai voie să comentezi.

Ai simțit vreodată pe propria piele că ideea de „influencer” a prins o conotație negativă?
Am simțit asta, însă nu îmi fac griji pentru că noi suntem aici de dinainte de a exista termenul ăsta și cu mult înainte de românizarea lui. Ca în orice altă industrie, există un moment de saturație. Când am început noi, nu erau mulți în online, însă acum, datorită faptului că totul pare „simplu”, multă lume se aventurează într-un fel sau altul în jungla asta a online-ului.

Eu am mai spus, prefer termenul de „creator de conținut” pentru că mă eliberează și mă lasă să fac ceea ce îmi doresc și cu ce am pornit la drum: un blog personal, unde pot scrie despre orice, dincolo de pasiunile mele de bază – moda, frumusețea, arta, scrisul, fotografia, cinematografia.

Ce nu se vede și ce ai vrea să înțeleagă și alții despre rolul de content creator?
Pentru ca oamenii să urmărească ceea ce faci trebuie să se identifice într-un fel sau altul cu tine, iar asta necesită o anumită disciplină auto-impusă de a crește de la zi la zi, de la proiect la proiect. Nu e nicidecum ca un job clasic, unde ai de îndeplinit lucrurile din fișa postului. Aici „fișa postului” e una foarte extinsă, trebuie să te transformi de la o zi la alta, să prinzi noi valențe, contentul tău să atingă tot alte și alte corzi sensibile, să rămâi relevant – iar asta e foarte dificil. E o muncă continuă și o bătălie internă, mai ales că programul nu e de la 9 la 5, e cât vrei tu și cum vrei tu (mare atenție cum citiți asta) – trebuie tot timpul să vrei mai mult, să îți impui, să te induci în acele momente creative… care nu sunt ușor de găsit în haosul din ziua de azi, fie el online sau offline.

Cum te uiți la Alina de acum 10 ani?
Dând din cap și zicând: aia da determinare. Back in time, când nu știam mai nimic despre online, video, blog, public, engagement – nimic. Dar prin multă muncă și o seriozitate nespecifică vârstei am reușit să ajung tot timpul acolo unde mi-am propus. Pe scena X, pe buzele tuturor, pe coperta aia și cealaltă. Mai am niște planuri. Stay tuned, mai vorbim peste încă 10 ani.

După show-ul Asia Express ai spus că experiența te-a făcut să vrei să stai mai departe de social media. De ce?
Pentru că m-am simțit străină de acest device numit telefon, după două luni fără el îmi părea ciudat, fără sens, poate superficial tot ce se întâmplă în online. Am momente în care prefer să nu mai dau explicații și să îmi văd de viață, de partea creativă, pentru care ai nevoie de atâta liniște și de cât mai puțin zgomot de fond. Ai spus că în rolul de content creator întotdeauna trebuie să vrei mai mult, să îți impui, să-ți induci momentele creative.

Ce se întâmplă totuși când nu ai chef?
Astea sunt genul de momente prin care trecem cu toții – cei care lucrează în industrii creative și nu numai. Eu mereu am spus: creativitatea există, dar trebuie să te găsească muncind. Pentru mine asta e cea mai bună soluție. Să muncesc. Să încerc. Să eșuez. Să încerc din nou.

Ce anume din interacțiunile tale cu presa te-a făcut să nu mai accepți decât interviuri în scris, la distanță, pentru materiale în print?
Faptul că se răstălmăcesc cuvintele (asta se întâmplă tot timpul și în scris, despre ce vorbim) și faptul că nu e totuna o discuție liberă față în față, înregistrată pe reportofon, când îmi vezi mimica și gesturile, și transcrierea ei. Pur și simplu scriu de o viață și știu puterea cuvintelor.

Ce ai învățat despre tine și despre lume în toți acești ani de vizibilitate?
Că prin muncă și perseverență poți obține tot ce îți dorești, că e bine să mai închizi ochii și să te faci că n-ai văzut una-altă câteodată, că e foarte bine să îți vezi de treaba ta și să nu privești stânga-dreapta, că asta-ți perturbă momentele creative și gândirea creativă. Să te pui pe tine pe primul loc. Nimeni nu moare dacă nu răspunzi mesajelor câteva zile.


Cristina Almășan (Cristina Almasan), 27 de ani, entertainer, creatoare de conținut de lifestyle.

Cristina Almășan

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
Momentul în care am început să fiu oprită pe stradă pentru poze și autografe.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Plusuri: inspiri alte persoane, ajungi să iei parte la tot felul de proiecte mișto la care înainte poate doar visai, părerea ta contează, primești iubire și apreciere din partea unor oameni care aleg să meargă împreună cu tine pe drumul acesta urmărindu-te. Minusuri: ești pus sub lupa tuturor „criticilor” care se ascund în spatele unei tastaturi. Și dacă nu ești suficient de puternic și nu știi cum să faci față unui astfel de comportament, te confrunți ușor cu stări de anxietate care duc rapid la depresie. 

Ce presupune munca din spatele faimei?
Scenarii, filmări, montaj, fun, meetinguri, postări, fun, iubire și pasiune.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
La mine te uiți în momentul în care vrei să te relaxezi, destresezi, amuzi. Conținutul pe care îl fac eu nu are rol de a face educație nimănui, deși nu de puține ori mi s-a spus de către urmăritorii mei că au învățat foarte multe lucruri din comportamentul meu și că am fost o inspirație pentru ei, doar pentru că aleg să fiu umană și să mă comport natural și sincer.


Maximilian Ioan Raț (Maxsipunct), 20 de ani, creator de conținut despre jocuri video.

Maxșipunct

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscut dincolo de cercul tău de prieteni?
Prima oară am început să primesc multe mesaje pe rețelele de socializare de la persoane care mă urmăresc, după care a urmat o perioadă în care am început să fiu tot mai des recunoscut și oprit pe stradă de către urmăritorii clipurilor mele. Atunci am realizat că mă cunoaște mai multă lume decât îmi imaginam.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Faima vine cu multe plusuri și minusuri, iar faptul că te cunoaște și te susține multă lume e doar ce se vede la suprafață. Atunci când ești faimos online, ești faimos și offline. O să întâlnești persoane care te cunosc și te apreciază peste tot, deci trebuie să fii mult mai atent la cum te expui și la ce faci în public, dar și la ce postezi în online. Ai cumva impresia că ești mereu urmărit și judecat de cineva. Ai o influență imensă, pe care trebuie să ai grijă să o folosești în scopuri bune. Greșelile pe care o să le faci o să fie mult mai evidențiate decât lucrurile bune, și ar putea influența negativ.

Consider că faima nu este sănătoasă, iar oamenii ajung sa facă lucruri în online doar ca să adune clout sau ca să fie faimoși. Au fost momente în care era prea multă atenție asupra mea și simțeam totul ca o presiune, acesta a fost motivul pentru care m-am retras o perioadă din online. Am avut nevoie de un timp cu mine în care să îmi dau seama cine sunt și ce îmi doresc să fac.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Să creezi conținut online e un proces mai complex decât pare, și nu ceva ce oricine e bun să facă. O săptămână obișnuită de a mea include gândit și dezvoltat idei, filmat și montat clipuri, ședințe foto și postări pentru social media, dar și discuții lungi pe mail și la telefon legate de proiectele la care lucrez constant. Ce îmi place extrem de mult la asta e că fiecare săptămână poate să fie diferită.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Aș vrea, înainte de toate, să rămân autentic și să încurajez o gândire deschisă, să fim mai buni și mai înțelegători cu toată lumea, iar conținutul meu să ofere o stare de bine pentru urmăritori și aceștia să rămână cu un mesaj pozitiv.


Ionuț Rusu (IonutRusu), 27 de ani, comediant, creator de conținut umoristic.

Ionuț Rusu

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscut dincolo de cercul tău de prieteni?
Totul a început în urmă cu cinci ani, când am participat la un casting pentru emisiunea Cronica Cârcotașilor, obținând un loc de actor în cadrul echipei. Acela a fost momentul în care am ajuns în atenția publicului, unul nu foarte numeros, dar pentru mine a însemnat enorm. Apoi am început să postez diverse filmulețe pe internet, iar ușor-ușor numărul meu de urmăritori a început să crească și în această sferă.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Avantajele sunt numeroase, începând de la sentimentul plăcut pe care ți-l oferă reacțiile pozitive ale publicului până la programul flexibil de care ai parte făcând asta. La categoria minusuri aș adăuga insultele de care avem parte deseori din partea celor care trăiesc cu impresia că această „profesie”, să-i zic așa, nu implică muncă/îndemânare/talent. Ni se întâmplă să primim diverse mesaje prin care ne este sugerat să ne lăsăm de asta în maniere jignitoare, iar acesta nu e tocmai un sentiment înălțător.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Puțină lume știe care este efortul din spatele unui clip postat pe internet. Și nu îi condamn, fiindcă și noi, la rândul nostru, nu știm câtă muncă se află în spatele unui produs pe care îl folosim în viața de zi cu zi și, totuși, ne plângem cum că ar costă cam mult.

Fiecare meserie presupune un anumit grad de migală care nu este perceput de către cei din exterior. Dacă faci content pentru zona de online, programul nu începe la o oră stabilită și se termină la o alta. Procesul de creație este continuu. Suntem mereu în căutare de idei noi, de personaje noi etc. Odată ce apare conceptul pentru un nou videoclip, intră în calcul crearea unui script, urmând că apoi să găsim locație, mijloacele tehnice necesare și actorii pentru acest filmuleț. După ce s-au tras toate cadrele necesare, ne ocupăm de partea de montaj, moment care implică o atenție deosebită și, implicit, o durată destul de lungă. De multe ori, se pierd și nopți întregi pentru a obține succesul în online.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Momentan, sunt la nivelul la care cel mai mult îmi doresc să stârnesc râsetele oamenilor. Am primit de-a lungul timpului mesaje de genul: „M-am întors astăzi de la muncă, umilit, după o zi istovitoare, pentru niște bani de nimic, iar clipul tău mi-a înseninat ziua”. M-au emoționat profund. Așa îmi dau seama că, într-adevăr, acel moment creat de mine și-a atins scopul, că a adus puțină bucurie în viața cuiva.


Mihaela Pantea (MIMI), 21 de ani, vlogger, creatoare de conținut de lifestyle.

MIMI

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
S-a întâmplat cu mult înainte să mă apuc de YouTube. Cred că eram în clasa a IX-a când am realizat pentru prima dată că am devenit cunoscută. Eram prietenă cu cei mai populari copii din București, a fost totul super organic, ei erau obișnuiți să fie recunoscuți pe stradă și am simțit-o ca pe o normalitate când oamenii au început sa facă poze și cu mine când ieșeam în parc.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Faima online îți oferă validarea de care toți avem nevoie, mai ales în adolescență. E un sentiment plăcut să știi că există sute de mii de oameni care te iubesc, te admiră și vor să fie ca tine. Totuși, vine la pachet cu o responsabilitate foarte mare, de care nu suntem neapărat conștienți. Atunci când realizezi că vocea ta poate să schimbe vieți, apare și presiunea socială, oamenii te judecă foarte aspru pentru orice greșeală mică. Deși am 21 de ani și aceste greșeli sunt omenești, eu nu îmi permit să le fac pentru că risc sa influențez în mod negativ mase de oameni. Cel mai mare privilegiu pe care ți-l oferă notorietatea este faptul că, dacă tu ești schimbarea pe care vrei să o vezi în lume, oamenii te vor urma. Pot să fiu super-eroul generației mele prin susținerea cauzelor în care cred, iar asta e mai mult decât aș fi putut vreodată să îmi imaginez că o să îmi ofere viața.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Luni îmi fac organizarea săptămânală, discut cu echipa mea de marketing evenimente și campanii, stabilim împreună postările pe toate rețelele de socializare, apoi încep să fac research pentru inspirație și scriu scripturi pentru următoarele videouri. Marți filmez și fac poze. Miercuri editez pentru următoarea săptămână. Am dedicat ziua de joi pasiunii mele pentru cinematografie: fac cursuri online de regie, citesc și mă uit la filme. Vineri finalizez contentul pentru următoarea săptămână, îl trimit echipei la aprobat, iar apoi mă ocup de mine. Am diverse activități care ajută la dezvoltarea mea personală și la întreținerea imaginii mele, cum ar fi: educație financiară, programări la saloane, shopping, tratamente și chiar ore de condus și canto, în funcție de cum îmi permite timpul. Pe weekend aș vrea să vă spun că mă relaxez, dar de obicei fac lucrurile care sunt importante dar nu urgente pe parcursul săptămânii.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
Scopul contentului meu, în general, este să facă oamenii să zâmbească, să le schimbe starea în bine. Ocazional, profit de influența pe care o am să fac bine societății așa cum pot, prin talk-uri despre educație sexuală, bullying și alte probleme cu care se confruntă adolescenții, împărtășindu-le din experiențele mele personale, iar mai apoi oferindu-le rezolvări preluate de la specialiști și chiar ajutor specializat prin afilieri cu ONG-uri care se ocupă de campanii umanitare pentru copii și adolescenți.


Emil Rengle (Emil Rengle), 29 de ani, coregraf, dansator, creator de conținut video.

Emil Rengle

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscut dincolo de cercul tău de prieteni? 
Nu știu dacă e un moment anume, cât mai mult un proces. Vezi asta prin numărul de followers, like-uri, vizualizări, mesaje etc. Eu am devenit cunoscut în mod treptat, să zic așa, deci nu pot să îl numesc un moment, ci mai degrabă un rezultat.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Plusul faimei online este în primul rând faptul că te poți exprima liber. Că se creează o comunitate în jurul tău, că îți faci prieteni virtuali și că simți că you belong. Minusul poate fi faptul că odată ce îți obișnuiești publicul cu content, acest lucru poate deveni o responsabilitate și uneori să simți că nu mai creezi cu plăcere, ci cu obligație.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi? 
Să inspir oamenii și să îi ajut să își descopere curajul de fi așa cum sunt.

Performance-ul lui Emil Rengle la DoR Live 2019.


Adelina Pestrițu (Adelina.Pestritu), 33 de ani, creatoare de conținut de fashion și beauty.

Adelina Pestrițu

Care a fost momentul în care ai simțit că ai devenit cunoscută dincolo de cercul tău de prieteni?
Trebuie să recunosc că la început mi-am făcut conturile ca să mă distrez și așa le și percepeam, ca fiind niște jucării noi pentru mine. Încet-încet, „locul meu de joacă” a devenit tot mai aglomerat și plin de prieteni, reacțiile, tot mai multe, întrebările și cererile pentru diverse postări îmi trasau cumva drumul dezvăluirii în online. Au trecut 11 ani de atunci și aș putea măsura acești ani cu multe unități de măsură, aș putea spune că „momentul” a fost acum sute de mii de poze, acum zeci de tutoriale de make-up, acum sute de story-uri, acum nenumărate bucurii și clipe memorabile pe care le-am trăit online alături de prietenii mei.

Care sunt plusurile și minusurile faimei online?
Într-o lume în care oamenii au acces la viața ta 24 din 24 și unde tu ai rol de entertainer, intimitatea sau secretele devin din ce în ce mai greu de ținut. Nu pot spune că sunt lucruri pe care le-am ascuns de opinia publică, dar de multe ori mi-am dorit ca cei care mă urmăresc să știe despre mine că sunt o femeie normală, responsabilă, muncitoare și foarte dedicată în tot ceea ce fac. Am avut momente de cumpănă, pe care ulterior am decis să le țin departe de cei care mă urmăresc pentru a nu-i încărca cu energie negativă. Prietenii mei virtuali au nevoie de dragoste, pozitivism și multe zâmbete. Este regula de aur pe care nu-mi doresc s-o încalc. Publicul meu este unul special și nu mi-ar plăcea să știu că le-am întristat ziua cu supărările mele. Trebuie să recunosc că la început m-am confruntat cu multe stări de anxietate, cu atacuri de panică și depresii. Nu e ușor să ai tot timpul ochii ațintiți asupra ta și lumea să creadă că știe totul despre tine și să vorbească vrute și nevrute fără a verifica sau a-și pune problema dacă ceea ce spune este adevărat sau afectează. Trebuie să înveți să te protejezi și să încerci să rezumi totul la ceea ce simți și la ceea ce este real.

Ce presupune munca din spatele faimei?
Pentru mine este un job full-time, de când deschid ochii și până când pun capul pe pernă sunt online. În unele nopți mă trezesc și iau mailurile la puricat să văd dacă am respectat tot ce mi-am propus. Satisfacțiile nu le văd în bani, deși aș avea motive serioase să o fac, dar le văd în mulțumirea oamenilor care mă urmăresc și în recunoașterea la nivel internațional prin premii la care nici nu visam vreodată. Eu am ales să fiu propriul meu șef, care, culmea, nu-mi dă niciodată concediu, nu mă lasă să dorm mult, mă ceartă atunci când greșesc, mă face să fiu obsedată de perfecțiune la locul de muncă, mă responsabilizează, nu-mi dă prime, bonusuri și nici nu mă promovează.

Ce impact ai vrea să aibă conținutul pe care îl creezi?
În ceea ce privește „impactul”, mi-aș dori foarte mult să fim mai buni unii cu alții, să fim sensibili la cei care au nevoie de ajutor, să oferim din ce avem pentru cei care nu au. Mă gândesc la persoanele bolnave, la copiii săraci, la părinții disperați să strângă bani copleșitor de mulți pentru diverse tratamente pentru copilașii lor aflați în nevoie. Sunt atât de multe lucruri de rezolvat în jurul nostru, trebuie să fim empatici și puțin cu puțin să facem mult. S-au întâmplat astfel de minuni cu ajutorul celor din comunitatea mea cărora le mulțumesc infinit pentru felul în care răspund cazurilor sociale și umanitare pe care le prezint și susțin.

Susține jurnalismul care deschide conversații.

Susține DoR

Te ajută ce ai citit? La DoR, credem că jurnalismul bun ne ajută să ne transformăm viețile. Oricât de imprevizibile par aceste vremuri, vom continua să scriem cu grijă și empatie, să căutăm soluții pentru a ne simți conectați și mai rezilienți. Împreună.

Susține-ne munca. Cumpără un abonament.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *