[24/7] iziBAC

Cum faci un business cu impact educațional?

În ce an a avut loc retragerea aureliană? Care a fost autorul care a afirmat că „filosofia primă este știința primelor principii și cauze”? Din ce clasă face parte amoeba proteus (amiba)?

Sunt câteva din întrebările regăsite pe iziBAC, o aplicație care își propune să reinventeze modul de învățare pentru examenul de Bacalaureat, prin joc. Raluca Bacinschi-Stratulat are 30 de ani, este arhitectă, profesoară și fondatoarea aplicației. De mai bine de opt ani, predă în weekenduri liceenilor care se pregătesc pentru examenele de admitere de la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București. Împreună au format o mică familie, o comunitate în care învață într-un mod distractiv.

Pentru prima generație de elevi, Raluca a avut emoții destul de mari. Era îngrijorată că se distraseră prea mult la pregătire și că asta se va reflecta în rezultatele la admitere. Contrar temerii sale, adolescenții au intrat la facultate cu note mari, mulți obținând și burse.

O femeie explică ceva unui grup de elevi, în jurul unor hârtii.

„Asta m-a făcut să realizez că nu trebuie să simți învățatul ca pe o tortură”, spune Raluca. Câțiva ani mai târziu, una dintre elevele ei cele mai bune a picat proba la matematică la Bacalaureat și nu a mai putut susține examenul de admitere. Lovitura asta a facut-o pe Raluca să se întrebe cum îi poate ajuta pe elevii săi dincolo de pregătirea pentru universitate.

Și-a dat seama că mulți dintre cei care nu aveau neapărat o înclinație spre matematică întâmpinau dificultăți de logică în ceea ce privește arhitectura. Toate astea au ambiționat-o să se folosească de expertiza ei pentru a construi o modalitate prin care elevii să învețe mai ușor și eficient.

În 2016, Raluca a urmat cursuri de antreprenoriat în educație care au ajutat-o să dezvolte planul de business pentru iziBAC. Apoi s-a înscris la Social Impact Award, competiție în cadrul căreia spera să găsească un partener de afacere care să o ajute să realizeze un prototip. După căutări intense, l-a întâlnit pe Eduard Lache și, împreună cu soțul Ralucăi, Adrian Stratulat, au lansat un MVP (minimum viable product). În urma feedback-ului pozitiv, au decis să continue dezvoltarea aplicației. Odată cu acest lucru, echipa s-a extins, iar acum fac parte din ea și Răzvan Paraschivu și Laurențiu Pantelimon, alături de profesorii care au ales să-i ajute prin oferirea de conținut educațional și de câțiva elevi cu roluri de ambasadori. Iar echipa este în creștere; Raluca așteaptă cu nerăbdare să întâlnească un psiholog expert în gaming care să se alinieze cu principiile lor.

Pentru aplicație, investiția inițială a fost de 2.500 de euro, acoperită strict din economii. Însă, spune Raluca, la aceasta se adaugă restul de capital investit: cele 60 de ore petrecute săptămânal, timp de un an, pentru a perfecționa conceptul. 

IziBAC fost lansată pe 1 iunie 2018. Însă, cu peste 25.000 de utilizatori și un procent de recurență de 60% (adică cei care revin pe aplicație după prima interacțiune cu aceasta), Raluca și echipa au lansat la începutul anului școlar o variantă îmbunătățită. Bazată pe gamificare, aplicația presupune o serie de quizuri distractive prin care elevii pot învăța materia de BAC.

O femeie lipește niște hârtii cu picturi pe un perete.

Inițial, conținutul a fost introdus și verificat doar de Raluca, însă profesorii care s-au alăturat cauzei au preluat o parte din sarcină. Ca să poată accesa testele fără publicitate și să primească orice explicație pe loc, elevii vor avea opțiunea de a plăti un abonament lunar. Raluca își dorește ca această variantă premium să fie cât mai accesibilă, așa că prețul unui abonament este 30 de lei, mai puțin decât o ședință de meditații.

Echipa iziBAC a creat și o platformă multimedia unde vor putea fi accesate lecții video predate de profesori. Din aplicație poți selecta această opțiune, însă plata pentru fiecare lecție va fi făcută separat, deci nu este inclusă în abonament. Au început filmările pentru lecțiile de istorie, însă își doresc să acopere și restul materiilor cât de curând posibil.

Pentru că își doresc să formeze o comunitate strânsă, au pregătit mai multe unelte ajutătoare în direcția asta. De exemplu, prin varianta multiplayer a aplicației, elevii își pot provoca prietenii să-și testeze împreună cunoștințele. Raluca pune accent, însă, și pe cât de important este ca liceenii să fie conectați în offline. „Întâlnește-te cu trei prieteni și lucrați împreună la matematică.” este una dintre provocările săptămânale sau lunare pe care elevii le vor primi cu scopul de a se detașa de ecrane. Ca să îi stimuleze, orice provocare îndeplinită va fi răsplătită cu IziCoins, o valută care va putea fi transformată în cărți, bilete la teatru sau la festivalurile din țară. De altfel, pe forumul iziBAC liceenii vor putea pune întrebări la care vor răspunde profesori sau elevi care stăpânesc materia și care pot adapta limbajul academic în unul mai accesibil pentru colegii lor.

Până acum, iziBAC s-a dovedit a fi o unealtă inteligentă. Sabina Tanasă a luat examenul de Bacalaureat anul acesta cu brio și, spune ea, aplicația a fost un mod interactiv de a învăța pentru două dintre probe. „Am urmat profilul real, specializarea științe ale naturii, deci una dintre probe a fost la matematică de tip M2. Deși aplicația are întrebări concepute pentru M1, m-a ajutat să-mi fixez mai bine cunoștințele din clasele a IX-a și a X-a pe care le uitasem.”

Între timp, a apărut și iziEDU, o inițiativă aflată la început de drum, prin care echipa își propune să extindă procesul de gamificare la orice tip de conținut. Astfel, orice instituție, întreprindere sau persoană fizică își va putea face propria aplicație de învățare consultând echipa iziBAC. Au reușit să atragă fonduri europene regionale, iar acum speră să se alieze cu instituții, entități legale și persoane fizice din afară, care se aliniază cu valorile lor și dorința de a schimba modul de învățare. 

„Cred că scopurile duratei vizitei mele pe Pământ sunt să învăț și să mă distrez”, spune Raluca. „De ce să nu le facem pe amândouă în același timp?” 


Povestea face parte din „24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, volumul V, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Dacă vrei să citești cele 20 de povești din ediția 2019, îl poți cumpăra aici.

Susține DoR

Te ajută ce ai citit? La DoR, credem că jurnalismul bun ne ajută să ne transformăm viețile. Oricât de imprevizibile par aceste vremuri, vom continua să scriem cu grijă și empatie, să căutăm soluții pentru a ne simți conectați și mai rezilienți. Împreună.

Susține-ne munca. Cumpără un abonament.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *