Chemistry Studio

Cum aplici ce ai învățat în corporație pentru a construi un business stabil și eficient?

Vera Alecsa nu regretă cei șapte ani petrecuți într-o companie care distribuie echipamente medicale. „Experiența a fost 100% benefică”, spune ea, acum la cârma Chemistry Studio, de unde gândește și uneori face cu mâna ei haine pentru femeia care vrea să poarte și altceva decât deux-piece-uri la birou. Asta nu înseamnă că tranziția a fost ușoară.

A început să lucreze în companie din 2006, ca asistentă, imediat ce a terminat facultatea de chimie industrială la Politehnica. A luat licența cu 10 și i-ar fi plăcut să lucreze într-un laborator ca Antibiotice Iași sau Ana Aslan, dar când a început să-și caute de lucru, nu a găsit niciun post de inginer chimist. Așa că a aplicat la trei joburi în mediul corporate și a mers la primul care a acceptat-o. „Nu m-am gândit deloc. Fiind on my own și trebuind să mă descurc, n-am avut un plan”, spune Vera, ai cărei părinți locuiau la Ploiești și nu își permiteau să o susțină financiar la București. Munca i-a plăcut însă, iar în companie a găsit oportunități de avansare. Șeful ei era antreprenor și i-a încurajat pe toți angajații să învețe despre antreprenoriat, să dezvolte inițiative proprii. Iar Vera a ajuns destul de rapid să se ocupe de comunicare și marketing.

În 2009, a început un MBA la ASEBUSS care i-a stârnit dorința de a porni pe cont propriu. Era printre cei mai tineri dintre colegii ei, care erau manageri sau aveau businessuri proprii. Ar fi putut s-o lase mai moale la cursuri și să fie mai invizibilă, dar nu e genul. „M-am implicat mult, mai ales pe finanțe, statistică, antreprenoriat. Aflai tot felul de lucruri, iar când am pornit atelierul, am folosit multe informații din timpul MBA-ului,” spune Vera. La doi ani după absolvire, a început să-și construiască atelierul de design.

„Vreo trei-șase luni am fost foarte bulversată”, spune antreprenoarea. Anul 2014 a însemnat o muncă nouă și grea la pus bazele Chemistry Studio: și-a făcut un plan de afaceri pe trei ani în care a calculat de la cel mai bun scenariu, la cel mai prost; a creat brandul; a obținut o finanțare nerambursabilă de la stat și a putut să-și ia echipamente pentru atelier; a căutat oameni cu care să lucreze și a încercat să afle ce fac alții din domeniu, ca să se diferențieze. În timpul ăsta, a continuat și continuă să colaboreze cu firma de la care a plecat.

Atelierul s-a concretizat un an mai târziu, când a scos prima colecție de 10-12 piese și a participat la un târg de fashion în România. S-a perfecționat din mers. A învățat că, dacă vrea să găsească o cusătoreasă bună, nu merge să dea anunț pe un site de angajări, ci la ziar. A învățat să coasă și să-și facă tiparele. A învățat că, pentru un business mic, vânzările vor veni din showroom și participare la târguri, nu din online. „N-a fost simplu, dar a fost plăcut procesul. Tot ce-am făcut a fost trial and error”, spune Vera. Dar a ajuns să facă ceva cu mâinile ei, să crească o afacere de la zero și să se bucure de un business care azi se susține pe deplin. Iar satisfacția e cu atât mai mare cu cât familia i s-a alăturat recent în afacere: sora cea mică o ajută pe parte administrativă, iar sora cea mare și mama lor fac tricotaje ca pe vremuri.


Povestea a fost publicată în 2018 în „24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, volumul IV, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Îl poți cumpăra de aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

*