Lăptăria cu caimac

Ce am învățat de la tata despre cum să fiu antreprenoare?

Mădălina Cocan și soțul ei, Adrian (stânga) și tatăl ei, Nicușor Șerban (dreapta)

Mădălina Cocan, 35 de ani, a crescut într-o familie care a avut mereu o curte plină de animale și în care s-a muncit tot timpul. Agricultori de profesie, părinții ei au deschis în anii 2000 o fermă de vaci în județul Ialomița, care are acum 2.500 de animale. Acum doi ani, Mădălina și soțul ei au decis să înceapă o nouă divizie a afacerii, de procesare, și să vândă lapte, iaurt și brânză în magazine. Au aplicat la o linie de finanțare europeană și în vara lui 2018 au lansat laptele și iaurtul Lăptăria cu caimac.

Mădălina, care atunci când era copil n-a crezut niciodată că va continua afacerea tatălui, este specialistă în marketing, la fel ca soțul ei. Când au început afacerea, nici unul nu știa mai nimic despre lumea procesării laptelui. Știau însă că vor să ducă afacerea familiei la un alt nivel. Voiau să dea valoare laptelui din fermă, să construiască produse care să-și respecte clienții și, în același timp, să aducă și ea, și soțul ei, o contribuție la afacerea de familie prin competențele lor de marketing și comunicare. I-a motivat și dorința de a produce lactate cât mai naturale, asemănătoare la gust cu cele cu care Mădălina a copilărit, și de care vrea să se bucure și gemenii lor, un băiat și o fată de doi ani.

Mădălina aplică lecțiile de business primite de-a lungul timpului de la tatăl ei, bazate pe experiența de 20 de ani de antreprenoriat a acestuia.

În afacere, la fel ca în viață, munca este importantă. Asta ajută ca afacerea să prospere. „La mine în casă nu s-a pus problema să stăm. Nu a existat posibilitatea să nu muncesc, să nu muncim sau să se întâmple orice altceva. Eu am lucrat de când eram într-a XI-a.”

Trebuie să ai grijă de angajați. „Aveți grijă la oameni. Ei sunt cel mai important lucru. Apropiați-i, motivați-i. Acesta e unul dintre lucrurile pe care ni le spune frecvent. «Aveți grijă că fără oameni nu faceți nimic.»”

Oamenii trebuie respectați. „Pui mâna și muncești cot la cot cu orice angajat când e cazul, nu te dai în lături nici de la dat cu mătura dacă asta e de făcut atunci, nici de la frecat brânza cu sare, de la nimic, dacă e muncă multă de făcut. Și asta face oamenii să se simtă respectați pentru munca lor și la rândul tău să câștigi respect și o relație mai bună cu angajații.”

E important să investești în afacere. „Multe lucruri nu mi le-a spus, ci le-am văzut când eram copil. Noi nu schimbam mașina, ci mai luam un tractor. La noi întotdeauna s-au făcut investiții. Prioritatea nu a fost să ne facem nu știu ce casă sau nu știu ce lucruri pentru noi.”

Tratează-ți copiii cu care lucrezi ca pe niște adulți. „Nu ne-a spus niciodată «ce știți voi?». M-am simțit tratată ca un adult, asta însemnând și cu responsabilitate, și cu încredere. Activ sau pasiv, copiii noștri se vor implica. Chiar dacă unul dintre ei vrea să se facă arhitect, va exista o echipă de management care se va ocupa de business, dar va trebui ca el să facă parte din consiliul de administrație.”

Fără bănci și credite noi nu poți evolua. „Dacă te limitezi doar la profitul pe care îl poți reinvesti, lucrurile vor merge încet și greu. Creditul este ceva necesar, mi-a spus tata, și ar fi bine, la nivel mental, să ne obișnuim cu ideea că suntem mai degrabă datori. Vom plăti și apoi vom face alte credite și tot așa, fiindcă așa merge economia. Și e un sfat important, mai ales că mie nu-mi place deloc să fiu datoare sau să cer bani cuiva. E un proces de adaptare mentală.”

În ultimul an, antreprenorii Lăptăriei au reușit să aducă cele șase produse (lapte, iaurt, sana, lapte bătut, smântână, caș) în peste 600 de magazine din București și din țară, cele mai multe în rețeaua Mega Image. Săptămâna viitoare, produsele vor ajunge și în lanțul de hipermarketuri Auchan.

Au o gamă de brânzeturi maturate pe care o vând în băcănii și alte magazine de nișă și pregătesc alte două produse. Greul afacerii îl duce acum Adrian, pentru că Mădălina are grijă de fiul lor cel mic, care are doar două luni.


Povestea a fost publicată în 2018 în „24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, volumul IV, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Îl poți cumpăra de aici.

Un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

*

*