[24/7] Roditor Food Market: Din centrul orașului, în online

În lipsa evenimentelor, o platformă online propune un loc de întâlnire între clienți, mici antreprenori și producători locali.

Antreprenor: Silvia Floareș

Când veniturile tale se bazează de ani buni pe organizarea de evenimente cu mii de oameni, o pandemie care anulează tot pare foarte probabil să anunţe un faliment. Așa era în martie pentru Silvia Floareș, 36 de ani, care în ultimii doi ani a organizat 15 târguri pentru antreprenori locali la Mezanin Market din București și care avea planificate câte unul în fiecare lună până la sfârșitul anului. Târgul a devenit un hotspot care adună o comunitate de 100 de antreprenori creativi, de unde vizitatorii pot pleca cu un inel handmade din perle de apă dulce, un unt vegetal fără zahăr din dovleac sau o carte de colorat cu apă pentru copii. Și, în general, cu o energie bună. 

Totul era pregătit și pentru lansarea lui Roditor Food Market, pe care Silvia și cei doi colegi, Alexandra Besna și Robert Șopârlache, l-au gândit ca o sărbătoare a micilor producători din zona agroalimentară. Bătuseră palma cu un partener care avea să susţină financiar organizarea celor două evenimente planificate din an – primul în mai, al doilea în octombrie – și făceau deja planuri pentru cum ar trebui să arate spaţiul care să atragă cel puţin 10.000 de vizitatori. 

Dar Silvia n-a fost descurajată când și-a privit calendarul brusc fără însemnări. Cercul de oameni din domeniul businessului cu care colaborează de aproape 15 ani au învăţat-o câteva lecţii importante despre momente de criză. Că niciun plan de business nu rămâne fix până la sfârșit și e nevoie să te adaptezi din mers la schimbări e cea mai comună situaţie pentru un antreprenor, dar în momentul din martie era tot ce Silvia și echipa ei aveau nevoie să-și amintească ca să nu rămână pe loc. 

Totul s-a întâmplat foarte rapid. 

La finalul lunii martie, când micii producători începeau să se adune în grupuri și pagini de Facebook ca să-și vândă produsele, iar comerţul digital a văzut un boom, au regândit Roditor Food Market ca pe o platformă online dedicată produselor lor. Roditor devenea un marketplace pentru noul val de producători care fac agricultură contemporană și au planuri de viitor pentru acest domeniu. Până la un eveniment pe viu, avea să fie un loc de întâlnire virtual între clienţi și producătorii care au legume de sezon, produse de băcănie, dulciuri sau băuturi.

Silvia și echipa ei cred că e important să le ofere un spaţiu de colaborare antreprenorilor, pentru că au văzut ce impact au avut cei doi ani de când organizează evenimente pentru ei – deși e o nișă mică, sunt tot mai mulţi antreprenori noi pe piaţă care se înscriu la târguri. Știe că majoritatea nu au bugete de marketing dedicate, astfel că atât evenimentele, cât și noua platformă construită le oferă posibilitatea ca munca lor să fie văzută. Când a creat strategia platformei, Silvia a avut în minte o piaţă celebră din Londra, Borough Market, care pune mai mult în lumină poveștile producătorilor decât promovarea produselor – obișnuiesc să ţină TED talk-uri în mijlocul pieţei și se ajută reciproc. 

„Ne-am plănuit și noi să funcţionăm ca un birou de comunicare al acestei comunităţi de producători. Să construim campanii integrate pentru ei, să le facem profi și pe termen lung”, spune Silvia. 

În două luni, au refăcut tot planul pentru online și au început să construiască platforma ca să fie gata la începutul lui septembrie.

Deși știa pas cu pas cum se pune la cale un eveniment, Silvia n-avea niciun fel de experienţă în comerţul digital și asta a fost o altă provocare din pandemie. Și-a dat seama că „are nevoie de antrenament” pe zona de e-commerce, așa că a început să „se joace” într-un shop și un site creat de la zero care vinde porţelanuri și ceramică. A învăţat că cele mai bune reclame pe Facebook și Instagram au nevoie de un set-up de fotografie în spate și că newsletter-ul dedicat micilor antreprenori, pe care l-a ţinut vreme de trei luni, e o altă unealtă bună de vânzare. 

 „Lucrurile pe care le-am făcut anul ăsta au fost ca un brânci”, spune Silvia. „Multe dintre idei voiam să le facem, dar peste doi-trei ani. Pandemia le-a grăbit”.

La finalul lui octombrie, când ar fo fost cel de-al doilea eveniment Roditor, Silvia și echipa au lansat o campanie online care să vină în sprijinul antreprenorilor afectaţi de pandemie. Sub umbrela #LocalFriday, oamenii sunt încurajaţi să cumpere produse de la producători în fiecare vineri și, astfel, să revigoreze hype-ul de la începutul pandemiei. Să fie un fel de Black Friday al producătorilor, dar fără reduceri. 

Silvia spune că anul ăsta i-a antrenat cel mai mult pentru modificări și adaptări, așa că pentru Roditor Food Market au creat un plan de business pe trei scenarii pentru 2021. Un plan financiar de supravieţuire, în care platforma o să crească lent (momentan au 60 de producători și 200 de produse pe site după o lună de lansare și vor să ajungă la 200 de producători). Se gândesc și la scenariul de dezvoltare „ultra optimist”, în care vor putea organiza patru evenimente sezoniere într-o piaţă publică. 

Mai au și scenariul „rezervat” în care restricţiile vor arăta la fel ca cele de anul ăsta și evenimentele nu se vor ţine, dar în care plănuiesc să facă o hartă online a băcăniilor din România, o altă hartă turistică interactivă cu podgorii și ferme unde poţi să-ţi petreci weekendurile vara viitoare sau un podcast cu poveștile micilor producători din platformă. E și scenariul pe care îl consideră cel mai realist.

This image has an empty alt attribute; its file name is 247-editia-VI-680x453.jpg
Ghid 24/7 (Volumul VI)

Povestea face parte din „24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ”, volumul VI, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Ediția 2020 este dedicată rezilienței în pandemie și poate fi comandată aici.