[24/7] Upside Down, ce înveți dintr-o afacere încheiată

Obstacolele de care te lovești când vrei să transformi prelate de camion în portofele.

Acum opt ani, Andreea Zaharescu a deschis în Iași Upside Down, un atelier în care luau formă portofele și genți din pânze publicitare și alte materiale reciclate. Totul a pornit din India, unde Andreea petrecuse  câteva luni ca voluntară la o asociație care recicla materiale textile și  altele. La întoarcerea în țară, la un concurs de proiecte la care a participat cu doi colegi, a reușit să obțină 4.000 de euro pentru un atelier care urma să transforme cauciucuri și tetrapakuri în portofele, într-o perioadă în care puțini oameni erau preocupați de reciclare sau upcycling. Își propuneau să  creeze un  obiect pe care să-l cumperi pentru că-ți place, nu doar pentru a susține o cauză.

Pe Andreea a motivat-o în special potențialul de joburi dintr-un asemenea proiect. Pentru manufactură însă, au găsit-o cu greu pe doamna Anișoara. Erau trei studenți care începeau ceva și nu prezentau încredere unor candidați de peste 40 de ani. Anișoara a îmbrățișat întregul procesul de confecție de la Upside Down, de la făcut catarame la cusături pentru portofele, mai târziu pentru genți și mape. După o perioadă în care au transformat cauciucuri – greu de găsit – și tetrapakuri în material cu termen scurt de valabilitate, s-au îndreptat spre prelate de camioane și bannere publicitare.

Prima oară le-au expus în shopul online, apoi fizic, în locuri precum librăriile Cărturești, ca oamenii să le poată atinge și să se convingă singuri că au cusături trainice. Din aproape-n aproape și prin comentarii online de tipul „încă folosesc portofelul după câțiva ani”, au ajuns să producă și 1.000 de portofele pentru firme, comenzi care le aduceau o vreme și liniște financiară (un portofel costa între 60 și 70 de lei). Mulți cumpărau entuziasmați de designul reușit al unui produs local, spune Andreea. În culori multiple, câteodată cu desene, câteodată imprimate cu mesaje precum Collect moments, not things sau Say yes to new adventures. Fiecare venea cu povestea originii materialului, dar era adesea un bonus.

O componentă importantă a Upside Down au fost și atelierele de reciclare cu tinerii, pe care îi învățau cum să transforme o cutie de lapte într-un portofel și cu care discutau despre principiile unei vieți sustenabile pentru planetă. Au urmat alți 5.000 de euro primiți printr-o altă competiție și un mix de vânzări prin shopuri și prin comenzi de la corporații, victorii care n-au mai putut fi replicate când cei doi colegi ai Andreei, care se ocupau de comunicare, au decis să urmeze altă cale.

Cu un singur cârmuitor, cusăturile se legau mai greu în atelier. La fel de greu era de plătit și salariul Anișoarei. Chiar dacă primii ani sunt pentru explorare într-o afacere, greșeala a fost, probabil, pornirea spre multe direcții, crede Andreea acum: ateliere de reciclare, mai multe tipuri de produse, materiale multiple. Mai era și costul – în Iași, ca-n multe alte orașe, primează bugetul, spune Andreea. „Ce-o să pună omul de rând în coș, un portofel cu arici la 12 lei, sau unul reciclat de 80 lei?”.

Genți, mape și portofele pe care le producea Upside Down din bannere publicitare.

Așa că, încă din 2018, Andreea a decis să pună atelierul pe pauză. Astăzi ar începe altfel. Ar dedica mai mult din granturi în marketing și promovare, ar încerca să vadă afacerea pe zece ani. Prezentul e un moment bun pentru reciclare, dar inițiativele s-au înmulțit, iar segmentul cere constant noutate. Dar teoria schimbării, spune Andreea, cum că nu doar aduci la viață un produs prin upcycling, ci creezi locuri de muncă, se verifică. E loc pentru mai multe Anișoare, motiv pentru care și-ar dori să poată înmâna atelierul cuiva pregătit să-i dea un restart.

Andreea s-a mutat recent la București și în prezent face marketing într-un start-up. Are idei pe care le vede întâmplându-se în Iași, precum un parc-muzeu cu tot felul de obiecte reciclate și salvate, dar poate în viitor. Într-o piață în care dincolo e mereu mai ieftin, nu e ușor să argumentezi de ce un portofel costă cât costă. Andreea își amintește o afacere elvețiană asemănătoare cu Upside Down, în care rucsacuri pătate se vând fără probleme, dacă așa ai nimerit materialul reciclat. La noi, nu crede c-ar funcționa. Nu încă.


Povestea face parte din 24/7: Un ghid de viață și muncă pentru antreprenorul creativ, volumul V, un proiect editorial realizat de echipa DoR la inițiativa UniCredit Bank. Dacă vrei să citești cele 20 de povești din ediția 2019, îl poți cumpăra aici.

În pandemie, misiunea noastră rămâne aceeași: Spunem povești adevărate pentru a ne sprijini comunitatea să înțeleagă, să empatizeze, să descopere soluții și să acționeze. Pentru asta avem nevoie de cât mai mulți susținători.

Între 1 octombrie și 15 noiembrie, vrem să ne dublăm comunitatea și să ajungem la 4.500 de abonați.

Cu 15 lei pe lună sau 150 de lei pe an, ne aduci mai aproape de țintă, iar tu contribui la jurnalismul DoR.

Abonează-te.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *